Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Tuff start på året för Linas Matkasse: ”En paus i vår tillväxt”

Publicerad: 4 maj 2022, 06:16

Linas Matkasse tappade försäljning under det första kvartalet.

Foto: Oskar Ekdahl

LMK Group, som bland annat äger Linas Matkasse, fick en tuff start på året. Omsättningen sjönk med 15,9 procent. Släppta restriktioner kombinerat högre priser ligger bakom tappet, skriver bolaget i delårsrapporten. ”En avmattning för de flesta e-handelssegmenten och en paus i vår tillväxt”, kommenterar vd Walker Kinman.


Ämnen i artikeln:

Linas matkasse

LMK Group, som har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark under varumärkena Linas Matkasse, Godtleveret, Adams Matkasse och Retnemt, omsatte 352,9 miljoner kronor under det första kvartalet. Ett tapp på 15,9 procent. 

I Sverige sjönk Linas Matkasses försäljning med 25 procent. 

– När samhället nu återhämtar sig från pandemin, påverkas hushållens utgifter på våra marknader av två faktorer som resulterar i en avmattning för de flesta e-handelssegmenten och en paus i vår tillväxt. De här faktorerna är högre priser, drivet av inflation samtidigt som det finns ett uppdämt behov för resor, restaurangbesök och events när möjligheterna för resor och sociala kontakter finns igen, säger Walker Kinman. 

Utvecklingen har gjort att förvärvet av nya kunder har stagnerat samt att kostnaderna för att rekrytera sådan ökat. 

Gruppen redovisar en rörelseförlust på 19,7 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på 16,4 miljoner kronor under fjol. 

I delårsrapporten skriver Lina Matkasse att koncernen haft jämförelsestörande kostnader relaterade till omstrukturering. 

– Vi har under kvartalet fortsatt att utveckla vår organisation, driva produktutveckling och att arbeta med kompletterande tillväxtområden, säger Walker Kinman som nu blickar framåt: 

– När återhämtningen från två år av pandemi fortsätter, fokuserar vi på att sjösätta kompletterande tillväxtområden samtidigt som vi anpassar vår kostnadsstruktur till marknadsförutsättningarna. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Linas matkasse

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.