Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Systembolaget gör uppsving i resultatet – trots minskad försäljning

Publicerad: 28 oktober 2022, 08:03

Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer.

Foto: Pressbild

Svenskarna fortsätter att konsumera alkohol trots omvärldsläget, det visar statliga Systembolagets senaste kvartalsrapport som kom under morgonen.


Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Det tredje kvartalet visar på en stabil utveckling för monopolhavande Systembolaget.

Försäljningen minskade en aning och uppgick till 9,6 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 9,7 miljarder kronor under motsvarande kvartal förra året.

– Vi ser en naturlig återgång med minskad försäljning på -1,1 procent när samhället åter har öppnat upp igen. Systembolagets e-handel ökar med 1,5 procent under perioden. Här kommer flera digitala lösningar att presenteras framgent. Målet är att kunderna ska få bästa bemötande online – precis som de får i butik, där vår service går hand i hand med vårt samhällsuppdrag, säger Ann Carlsson Meyer, vd på Systembolaget, i en kommentar.

Trots en liten tillbakagång i försäljningen gjorde Systembolaget ett rörelseresultat på 226 miljoner kronor, en ökning på 10,2 procent jämfört med motsvarande period i fjol då rörelseresultatet uppgick till 205 miljoner kronor.

Försäljningsvolymen nådde 152 miljoner liter, vilket är en minskning på cirka 2,5 miljoner liter från fjolårets tredje kvartal.

– Den lägre försäljningsvolymen består under perioden och varugrupperna sprit, vin och öl minskade i försäljning. Cider, blanddrycker och alkoholfritt ökade däremot jämfört med tredje kvartalet föregående år. Det högre rörelseresultatet är främst drivet av lägre kostnader och en lageromvärdering, säger Merlin Poljak, Ekonomidirektör på Systembolaget, i samband med rapporten.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev