Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Så vill Ica skapa hållbar mat för framtidens konsumenter

Publicerad: 15 april 2021, 08:57

I går släpptes den femte upplagan av Icas framtidsrapport. Växa tillsammans är årets tema.

Växa tillsammans. Det är temat för Icas senaste framtidsrapport. ”Vi vill driva utvecklingen om vad vi ska äta i framtiden genom att kombinera vår kunskap med experternas”, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca SverigeIcahandlarnas Förbund

I går släpptes den femte upplagan av Icas framtidsrapport: ”Växa tillsammans – konsumenten och den växtbaserade maten 2025”. Här undersöks konsumentbeteenden i spåren av pandemin och de största drivkrafterna för den gröna maten. Men framför allt går rapporten på djupet för att identifiera vilka åtgärder som kan påskynda utvecklingen mot ett mer hållbart matsystem.

– Här har handeln en viktig roll att fylla, säger Anders Svensson i samband med att rapporten presenteras under Icas årliga Framtisdag.

Anders Svensson, vd Ica Sverige.

Enligt rapporten finns det ett stort intresse bland konsumenterna för att äta mer växtbaserat och nästan hälften av dem tror att de kommer att handla mer svenskproducerat år 2025. Det är dock en ekvation som inte går ihop eftersom en stor del av dagens gröna utbud är importerat.

– Om vi ska skapa ett hållbart matsystem måste vi öka förädlingsmöjligheterna och hjälpa mindre aktörer att utvecklas. Från Icas håll kan vi hjälpa till med kunskap, konsumentinsikter och rådgivning och i vissa fall garantera långsiktiga volymåtaganden för att sänka riskerna för producenten, säger Sara Rosendahl, kategorichef för vegetariskt.

Sara Rosendahl, kategorichef vegetariskt på Ica.

Foto: Björn Dalin

I Sverige finns tusentals lokala producenter som spelar en avgörande roll för ett hållbart matsystem. I takt med att dessa små aktörer växer skapas nya arbetstillfällen och en större mångfald inom jordbruket och i butikshyllorna.

– En mer livskraftig växtbaserad och svensk livsmedelsproduktion gynnar hela samhället. Det skapar arbetstillfällen, minimerar transporter och stärker den cirkulära ekonomin. Men det innebär också att utbudet i butikerna kan bli ännu mer lokalt och spännande, säger Sofia Olsson, chef för innovation och konceptutveckling på Ica Sverige.

Sofia Olsson, chef för innovation och konceptutveckling, Ica Sverige.

Foto: Pressbild

För att lyckas skapa ett hållbart matsystem är ökad samverkan mellan olika aktörer helt nödvändigt, enligt de slutsatser som dras i framtidsrapporten.

– Vi vill främja utvecklingen genom att koppla ihop olika aktörer – inte minst genom att dela på riskerna. Vill att det ska bli ett utbud för många genom att kunna erbjuda volymerna, säger Anders Svensson och berättar att konsumenterna redan i år kommer att märka skillnad genom utbudet i hyllan hos Ica.

Från satsningen Ica Växa, som sjösattes förra året, kommer nämligen ”en helt ny portfölj” av växtbaserade och svenskproducerade produkter att lanseras.

 

Icas framtidsrapport baseras på djupintervjuer med forskare, experter, startups och trendanalytiker samt två olika Novus-undersökningar bland den svenska befolkningen.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.