Staplarna anger ekomatens andel av total försäljning. Foto: Ralph Welin Grafik: Miriam Järlesjö
Foto: Ralph Welin
Så slår raset för ekologiskt mot bönder och butiker: ”Volymtapp vi aldrig sett tidigare”
Försäljningen av ekologiskt fortsätter att minska i dagligvaruhandeln. Den negativa försäljningsutvecklingen har accelererat efter sommaren 2022. Utvecklingen går på tvärs mot branschens, myndigheters och politiska hållbarhetsmål.
Läs om:
√ Arlas drastiska åtgärder kring ekomjölken
√ Axfoods Åsa Domeijs kamp: ”Hämtar inspiration från Danmark”
√ Politiska mål och ekoanslag i mångmiljonklassen
√ Teorin som kan förklara tappet: ”Polarisering”
√ Försäljningsutvecklingen för ekologiskt 2019-2022
Ellen Larsson
Försäljningen av ekologiskt fortsätter att minska i dagligvaruhandeln. För helåret 2022 var nedgången 2,8 procent, enligt en rapport från organisationen Ekologiska Lantbrukarna. Den negativa försäljningsutvecklingen accelererade under årets fjärde kvartal.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.