Rapporter
Så gick det för Axfoods storägare i fjol: ”Fler kunder än någonsin hittade till Willys”
Publicerad: 17 mars 2023, 12:14
Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson.
Foto: Pressbild
Axel Johnson, med bolag som Axfood och Kicks i sitt stall, ökade omsättningen och stärkte resultatet under fjolåret. ”Ytterligare ett historiskt starkt år”, säger vd Mia Brunell Livfors.
Ämnen i artikeln:
AxfoodAxel Johnson, ägarbolaget till bland annat Axfood och Kicks, redovisar en omsättning på 118,2 miljarder kronor för fjolåret. 2021 landade omsättningen på 94,7 miljarder kronor.
– Vi är stolta över att kunna summera ytterligare ett historiskt starkt år präglat av tillväxt, rekordresultat och fortsatt utveckling av våra verksamheter, säger Mia Brunell Livfors i en kommentar.
EBT-resultatet, exklusive goodwillavskrivningar, justeringar på tilläggsköpeskillingar, jämförelsestörande poster och avvecklad verksamhet, landade på 4 400 miljoner kronor (3 669 miljoner kronor).
– Vi såg återigen breda resultatförbättringar och allra störst avtryck gjorde utvecklingen i våra tre största dotterbolag, säger Mia Brunell Livfors.
Hon lyfter fram bland annat fram Willys succéår.
– På en dagligvarumarknad präglad av inflation, volymtapp och pressade marginaler har fler kunder än någonsin hittat till Willys kvalitativa lågpris-erbjudande.
LÄS OCKSÅ: Balkows ord – efter extrema tillväxtåret: ”Ser en potential att växla upp”
Skönhetskedjan Kicks omsättning passerade för första gången fyra miljarder kronor – och resultatet förbättrades.
I koncernen ingår också Dusin, Martin & Servera, Axel Johnson Internationel, Axsol och investeringsbolaget Novax.
Axel Johnson fortsätter att investera i förnyelse med digital kundupplevelse, ökad teknisk kapacitet och i automation av logistiken med syfte att öka effektiviteten och minska klimatavtrycken, berättar Mia Brunell Livfors.
– Det är också utifrån vår förnyelse som man bör förstå avyttringen av Åhléns, efter 34 år som ägare. Vi har fortsatt en mycket stark position inom skönhet, men i övrigt står inte B2C-sällanköpshandel i centrum när vi utvecklar Axel Johnson framåt, säger hon.