Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Osäkra tider – då fortsätter Matsmart att växa: ”Visar hur relevanta vi är”

Publicerad: 25 juli 2022, 08:17

Matsmart, med vd Karl Andersson i spetsen, närmar sig tio år på marknaden.

Foto: Magnus Sandberg

Matsmart ökade omsättningen inom samtliga försäljningsområden. Här är siffrorna för hela koncernen under 2021. ”Vi jobbar nu på att gradvis bli finansiellt lönsamma”, säger koncernens vd Karl Andersson.


Ämnen i artikeln:

LågprisMatsvinn

Matsmart, som säljer livsmedelsartiklar som annars riskerar att slängas på grund av korta bäst före-datum eller felaktiga förpackningar, fortsätter att växa.

Nu presenterar koncernen, som är verksam i Norden och delar av den europeiska marknaden, resultatet för fjolåret.

Omsättningen för hela koncernen uppgick till 722 miljoner kronor, vilket är en ökning med 47 procent jämfört med 2020. Då uppgick omsättningen till 493 miljoner kronor.

– De senaste 18 månaderna har betytt stora investeringar i marknadstillväxt och infrastruktur - men vi har också fokuserat mycket på att se till att vi har duktiga team på plats, på alla nivåer i bolaget, säger koncernens vd Karl Andersson i en kommentar.

Koncernens största marknad återfinns fortsatt i Sverige. Där uppgick omsättningen till 440 miljoner kronor jämfört med 383 miljoner kronor under 2020.

– De nordiska konsumenterna fortsätter att leda utvecklingen inom hållbar konsumtion. När vi närmar oss ett årtionde på marknaden visar dessa marknader hälsosam tillväxt och vi jobbar nu på att gradvis bli finansiellt lönsamma. Inte minst understött av öppnandet av vårt nya automatiserade lager i Örebro, säger Karl Andersson.

 Näst största marknaden är Tyskland, som under 2021 hade en omsättning på 174 miljoner kronor.

– Det som tog oss två år att bygga i Sverige gick på sex månader i Tyskland - och nu utvecklas marknaden till att snabbt ta över som vår viktigaste och största Europeiska marknad. Det vi tar med oss från den här resan är framför allt lärdomarna och och kompetensen att skala. Ovärderligt när vi nu precis lanserat i Storbritannien - och inför kommande marknadslanseringar, säger Karl Andersson.

Trots att Matsmart fortsätter att växa i snabb takt gör man ett negativt resultat för 2021. Resultatet uppgick till -186 miljoner kronor efter finansiella poster, att jämföras med -92 miljoner kronor under 2020.

Tillväxten har fortsatt vara god efter rapportperiodens slut. I det första kvartalet 2022 gjorde koncernen en tillväxt på 35 procent på gruppnivå jämfört med motsvarande period föregående år.

– Just nu är vi i ett läge när prisökningar och inflation är lika kännbara som kostnaderna för klimatet är höga. Våra resultat utvecklas robust i den här perioden och det visar hur relevanta vi är. Där omkringliggande branscher fått se försäljningen avta efter pandemin har vår e-handel fortsatt att visa stark tillväxt, även under 2022, säger Karl Andersson.

Loke Westberg

Reporter

loke.westberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

LågprisMatsvinn

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev