Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rapporter

Missnöjet bubblar – kunderna skeptiska till handelns datainsamling

Publicerad: 9 December 2020, 08:43

Foto: Shutterstock

Detaljhandeln samlar in stora mängder personlig information om sina kunder. Men kunderna är inte nöjda med vad de får tillbaka – och många litar inte på att företagen har koll på all data. Det visar en färsk forskningsrapport från Lunds universitet.


I slutet av 00-talet började detaljhandeln arbeta med personliga erbjudanden baserade på kundernas tidigare köp. Det blev starkt omdebatterat och sågs av många som ett intrång i den personliga integriteten.

I dag debatteras frågan inte lika flitigt, men under ytan bubblar missnöjet bland kunderna. Det visar en ny rapport som baseras på en enkät bland 2 000 svenska konsumenter.

Några av resultaten:

* 18 procent tycker att det är rimligt att samla in data och profilera kunder för att skapa relevanta reklamerbjudanden.

* 17 procent tycker att det är rimligt att företag samlar in personlig information i utbyte mot rabatterade varor och tjänster.

* 33 procent har inte förtroende för att svenska detaljhandlare har kapacitet att förvalta personuppgifter på ett säkert sätt.

– Både säkerhet och trygghetsfrågor är mycket relevanta. Det är lite oroande att ungefär var tredje inte upplever att svenska företag har kapacitet att hantera personuppgifter, säger Stefan Larsson, docent och forskare på Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, som författat rapporten. 

– En annan fråga vi ser som väldigt central är tredjepartsrelationen, det vill säga när någon annan aktör är inblandad eller är avnämare för personuppgifter från konsumenten, fortsätter han.

Även här är resultaten nedslående för handeln. 79 procent tycker att det aldrig är okej att handelsföretagen säljer eller delar personlig information med andra företag. 44 procent känner inte tilltro till att deras personuppgifter inte delas eller säljs vidare utan deras vetskap.

Vad bör handeln göra åt detta? Rapportförfattarna har tre rekommendationer:

1. Säkerställ i högre utsträckning att kunderna är informerade.

2. Höj ambitionsnivån i sin granskning och transparens mot myndigheter.

3. Var tydligare med vilka fördelar det ger kunder som delar med sig av sin information.

Om undersökningen

”Tillit eller tvång? Konsumenters förtroende för handelns datainsamling” är en del i forskningsprojektet DATA/TRUST: Tillitsbaserad personuppgiftshantering i den digitala ekonomin som leds av Stefan Larsson, finansieras av Handelsrådet och innebär en samverkan mellan Lunds universitet och tankesmedjan Fores. Rapportförfattare utöver Stefan Larsson är Theodor Emanuelsson och Sara Thiringer, projektassistenter och studenter vid Lunds universitet. Datainsamlingen är utförd i samarbete med Novus.

 

Andreas Dyrberg-Skog

Reporter

Andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.