Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Matsmart räddade nästan 9000 ton mat i Sverige: ”2020 innebar en brytpunkt för oss”

Publicerad: 6 juli 2021, 07:39

Matsmart växer, både i Sverige och internationellt.

Matsmart växte under fjolåret. ”Tillväxten för e-handel med mat sprängde alla förväntningar och det har förstås gynnat oss”, säger vd Karl Andersson.


Ämnen i artikeln:

Matsvinn

LÄS MER: Efter succén i Tyskland vill Matsmart erövra världen: ”Globalt fenomen” 

Matsmart omsatte 438 miljoner kronor under 2020, en tillväxt på 23 procent jämfört med året innan. 

– Vi är just nu mitt uppe i ett skifte mot cirkulär och digital konsumtion, där digitaliseringen delvis accelererats ytterligare det senaste året till följd av social distansering. Tillväxten för e-handel med mat sprängde alla förväntningar förra året och det har förstås gynnat oss som bolag. Vi är övertygade om att de förändringar vi sett under året, som visats i nya konsumentbeteenden, kommer att bestå, säger Karl Andersson i en kommentar. 

I Sverige räddades 8 952 ton mat under 2020, vilket var 77 procent mer än året innan. 

Koncernen som helhet omsatte 493 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en omsättning på 371 miljoner kronor 2019. Tillväxten landade på 33 procent. 

– Totalt sett innebar även 2020 en brytpunkt för oss, vi tangerade positivt EBITDA på vår hemmamarknad Sverige och lanserade på en av världens största marknader: Tyskland. Siktet framåt är inställt på att lansera på fler marknader och med vårt nya robotiserade lager som håller på att byggas i Örebro skapar vi en plattform för stabil lönsamhet i Norden, säger Karl Andersson.

LÄS MER: Matsmart har växtvärk och flyttar till Örebro: ”Behövs högre kapacitet” 

Verksamheten går med förlust. Koncernen gör ett resultat på -92 miljoner kronor (-98). Matsmart in Scandinavia AB, där de svenska verksamheten ligger, gör en förlust på 92 miljoner kronor (-97). 

Förutom i Sverige finns Matsmart i Danmark, Finland och sedan i april även i Tyskland. 

I Danmark omsatte verksamheten 24 miljoner kronor 2020, i Finland 94 miljoner kronor och i Tyskland 43 miljoner kronor. 

– Lanseringen i Tyskland och resan därefter har överträffat alla våra förväntningar. Vi har skrivit upp tillväxtprognosen ett antal gånger och det snabba tillväxten håller i sig, säger Karl Andersson. 

LÄS MER: Matsmart satsar på egna produkter: ”Lättare att beställa från oss” 

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Matsvinn

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News