Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Matpriserna stiger fortsatt – 1,5 procents ökning i juli: ”Kommer att bli väldigt mycket tuffare för folk”

Publicerad: 4 augusti 2022, 11:52

Foto: Anneli Nygårds

Vårens genomgående tema har varit de stigande matpriserna, och det fortsätter. Under juli månad var uppgången större än under hela förra året. ”Vi har inte har sett någon sådan här period sedan 80-talet”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.


Ämnen i artikeln:

PrisförändringRåvarorLivsmedelspriserMatpriskollen

Matpriserna är fortsatt på rekordhöga nivåer – och ökar alltjämt.

Under juli månad var prisökningen på mat i genomsnitt 1,5 procent, rapporterar TT. Det är 0,5 procentenheter högre än ökningen i juni.

– Det kanske inte låter så mycket, men det är väldigt mycket. Ser man till enskilda produkter och kategorier har ökningen varit betydligt högre, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, till nyhetsbyrån.

Sedan början av året uppgår den genomsnittliga ökningen på matrelaterade produkter till 10,3 procent. 

Anledningarna till de stigande priserna är ökade kostnader på energi, råvaror och transporter, som i sin tur främst beror på Rysslands invasion av Ukraina. Den svenska kronans svaga status jämfört med euron och dollarn bidrar också.

Mejeriprodukter, ost och kött är de varor som har ökat mest i pris under 2022. Matfett och kyckling har stigit med 25 respektive 24 procent.

– Kronfågels kycklingfilé har gått från 106 kronor till 134 kronor, det är en ökning med 27 procent. Det är det som är verkligheten för konsumenterna, säger Ulf Mazur.

Det är inte bara Sverige som drabbas av de skenande priserna på mat. TT rapporterar att nya siffror från sammanslutningen OECD visar att priserna på mat i medlemsländerna under juni månad ökade med 13,3 procent, vilket är den största siffran sedan 1975.

Ulf Mazur tror på fortsatt stigande priser och att den genomsnittliga ökningen kommer att ligga på 15 procent innan året är slut. Det beror på dagligvaruhandelns långa ledtider, vilket innebär att det tar lång tid innan de ökade priserna får genomslag i butik. 

– Det kommer att bli väldigt mycket tuffare för folk. Till syvende och sist är det alltid konsumenten som får betala, säger Ulf Mazur.

 

Loke Westberg

Reporter

loke.westberg@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev