Rapporter
Matkasse-bolagets tuffa år: ”Vi förutser en fortsatt nedgång”
Publicerad: 28 februari 2023, 13:23
Linas Matkasse tappade över 20 procent av sin omsättning under fjolåret.
Foto: Pressbild
Matkasse-bolaget LMK Group, som bland annat ägare Linas matkasse, tappade över 20 procent av sin omsättning i fjol. ”Vi förutser en fortsatt marknadsnedgång under första halvåret 2023”, säger vd Walker Kinman.
Ämnen i artikeln:
Linas matkasseLMK Group, där bland annat Linas Matkasse ingår, omsatte 255,5 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, ett tapp på 21,9 procent jämfört med motsvarande period ett år tidigare.
Omsättningen för helåret 2022 blev 1 081,4 miljoner kronor, vilket är 22 procent sämre än 2021.
– Den sista stora vågen av covid, som begränsade resor och offentliga evenemang, inträffade under den senare delen av Q4 2021 samt i början av Q1 2022 och förklarar en del av variationen. Orderfrekvensen minskade något på grund av denna faktor men uppvägdes av en ökning av det genomsnittliga ordervärdet. Den nuvarande makromiljön för e-handel fortsatte att vara ansträngd med lägre tillströmning av nya kunder och ökat kundbortfall, säger Walker Kinman i en kommentar.
Den svenska verksamheten utvecklades ungefär som gruppen i stort med ett tapp på 22 procent under 2022.
Rörelserförlusten för det fjärde kvartalet landade på 107,5 miljoner kronor, för helåret landade den på 149,3 miljoner kronor.
Bolaget har emellertid genomfört en goodwillnedskrivning om 120 miljoner kronor. Det justerade rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 12,4 miljoner kronor och för helåret -24,5 miljoner kronor.
Inflationen ledde till ökade kostander.
– Under kvartalet införde vi leveransavgifter för alla varumärken, samt en prisökning i Sverige, för att möta högre lokal matinflation. Även om vi har kunnat kompensera delar av inflationseffekterna, ansåg vi att prishöjningar var nödvändiga för att behålla kvaliteten på ingredienserna och måltidsupplevelsen för våra kunder, berättar Walker Kinman.
Walker Kinman, vd för LMK Group.
Foto: Pressbild
Han konstaterar i bokslutskommunikén att de marknader som LMK Group verkar på kommer att befinna sig i lågkonjunktur under stora delar av 2023, om inte hela året.
– Med tanke på dessa realiteter har vi tillsammans med styrelsen sett över företagets finansiella mål och konkluderat att lönsam tillväxt är vårt huvudsakliga mål, med den kortsiktiga prioriteringen att stabilisera intäktsutvecklingen under 2023.