Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Lidl klådde marknaden: ”Vi gynnas av en allmän turbulens”

Publicerad: 20 augusti 2021, 05:24

Lidls Sverigechef Johan Augustsson.

Foto: Pelle Lundberg

Lidl ökade omsättningen med nära 13 procent i Sverige under det senaste räkenskapsåret. Men tillväxten kostar – kedjans förlust ökar.


Ämnen i artikeln:

Lidl

Lidl omsatte 13,2 miljarder kronor under det senaste räkenskapsåret, mars-februari. Detta rapporterar Dagens industri. En tillväxt på 12,8 procent. 

Under samma period växte branschen med 7,1 procent, enligt siffror från Svensk Dagligvaruhandel.

LÄS OCKSÅ: Thomas Ohlén: Lidls lyft var väntat – men här är två utmaningar för lågpriskedjan 

– Framför allt tror jag att vi, som utmanare, gynnas av en allmän turbulens på marknaden i spåren av pandemin. Det visar sig att invanda mönster då bryts och människor blir öppna för att handla på nya ställen. Vi har försökt att ta tillvara på den här situationen genom att öka våra marknadsföringsinsatser, säger Johan Augustsson till tidningen. 

Lidls andel av marknaden ligger nu på drygt sex procent, berättar han. Målet är att nå tio procent. 

– Det är ett rimligt mål. Vi har inte sagt när det ska uppnås men om man extraherar tillväxtkurvorna för oss och våra konkurrenter de senaste åren så kommer vi snart att nå den marknadsandelen, säger Johan Augustsson. 

För för att attrahera ännu fler kunder renoverar Lidl nu samtliga av sina butiker. 

Tillväxten ska också komma genom expansion. Förra året öppnade kedjan 14 butiker. 

I år har det emellertid inte blivit någon ny, en har stängt och det totala antalet är nu 202. 

– Det handlar om tillfälligheter där vi är beroende av planprocesser och annat. Jag räknar med att vi ska börja öppna nya butiker nästa år igen och att takten framöver kommer att ligga på kanske sex till åtta nya butiker per år, säger Johan Augustsson. 

Tillväxten kostar. Lidls svenska verksamhet redovisar en förlust på 145 miljoner kronor för verksamhetsåret, en ökning med 77 miljoner kronor. 

– Men det är enligt plan. Vi fokuserar på tillväxt i Sverige och det kommer att se liknande ut de kommande två åren, säger Johan Augustsson. 

Han berättar att Lidl i Sverige fått en bra start på 2021. 

– Generellt har 2021 börjat bra. Vi ser att vi fortsätter växa snabbare än marknaden. 

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lidl

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.