fredag22 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Staplarna anger ekomatens andel av total försäljning. Foto: Ralph Welin Grafik: Miriam Järlesjö

Foto: Ralph Welin

Jätteras för ekologiskt – risk för att hållbarhetsmål missas

Försäljningen av ekologiskt fortsätter att minska i dagligvaruhandeln. Den negativa försäljningsutvecklingen har accelererat efter sommaren 2022. Utvecklingen går på tvärs mot branschens, myndigheters och politiska hållbarhetsmål.
Läs om:
√ Arlas drastiska åtgärder kring ekomjölken
√ Axfoods Åsa Domeijs kamp: ”Hämtar inspiration från Danmark”
√ Politiska mål och ekoanslag i mångmiljonklassen
√ Teorin som kan förklara tappet: ”Polarisering”
√ Försäljningsutvecklingen för ekologiskt 2019-2022

Publicerad: 9 februari 2023, 08:37

Ellen Larsson

ellen.larsson@bonniernews.se

Försäljningen av ekologiskt fortsätter att minska i dagligvaruhandeln. För helåret 2022 var nedgången 2,8 procent, enligt en rapport från organisationen Ekologiska Lantbrukarna. Den negativa försäljningsutvecklingen accelererade under årets fjärde kvartal.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Just nu 49 kr för 3 månader

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.

Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

AxfoodEkologiskt

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev