Rapporter
Jättarna i skottgluggen när svenskarna tycker till: ”Ett stort missnöje”
Publicerad: 17 augusti 2023, 11:28
Foto: Monika Nilsson Lysell
Svenskarna är bland de mest missnöjda i EU på matbutikernas prishöjningar, och tydligast kritik riktas mot de stora kedjorna Ica och Coop.
Enligt en ny undersökning säger sig ungefär en tredjedel att de vill handla mindre på Ica Supermarket och Ica Kvantum. 29 procent av de svenska kunderna är nöjda med värdet i sina kassar, men betydligt fler – 40 procent är missnöjda.
Detta framgår enligt en europeisk studie gjord av GFK Consumer Panel Services och rapporterats av Dagens industri.
– Många familjer kämpar när det kommer till hur mycket pengar som blir över att köpa mat för. Både räntor och energipriser har ökat och lönerna har inte nödvändigtvis stigit i samma utsträckning. När de har nått ett tak för vad de kan spendera på livsmedel så måste de ändra sitt beteende, säger GFK:s kommersiella direktör Myriam Martensen till tidningen.
Enligt Myriam Martensen förknippas denna påtvingade beteendeförändring, till följd av ökade priser, med ilska hos konsumenten. Ett större antal av de svenska deltagarna i undersökningen har svarat att de är arga på återförsäljare och tillverkar – de känner sig lurade.
– Det finns ett stort missnöje hos svenskarna när det kommer till vad man får för värde för pengarna. Mycket större än i till exempel Danmark.
Myriam Martensen drar slutsatsen att de svenska kunderna just är förhållandevis lättrörliga och att det är Ica som drabbats värst, enligt undersökningen.
Förteckningen av butiker som de tillfrågade vill handla mindre från toppas av de två Ica-koncepten Supermarket och Kvantum med 34 procent respektive 33 procent.
En förklaring till detta kan vara att Ica är störst och att de inte har ett tydligt lågpriskoncept likt Axfoods Willys.
LÄS ÄVEN: Thomas Ohlén: Storstryk igen – när ska Ica tänka om och ge Willys och Lidl en hårdare match?
GFK:s kommersiella direktör Myriam Martensen.
Foto: Pressbild
I snitt vill 27 procent handla mindre hos matvarukedja de vanligen går till. När det kommer till Willys och Lidl, som senaste tiden ridit på lågprisvågen som svept över landet, har klarat sig bättre. I statistiken sticker Lidl ut, då 31 procent säger sig vilja handla mer hos dem.
– Vi har sett en förflyttning mot lågpris under en period. De här svaren är en indikation på hur konsumenterna kommer att göra de närmaste månaderna, säger Myriam Martensen till tidningen.
Slutligen får kunderna uppge från vilken kedja de helt vill sluta handla från, och sämst i klassen uppges vara Stora Coop med sex procent.
Studien som genomfördes i början av sommaren omfattar 15.000 deltagare varav 750 i Sverige.
LÄS OCKSÅ: Ica fortsätter tappa till konkurrenterna – vinstdelningen tryter