Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Icas stora bakslag och tapp till index – bara minsta butikerna växte mer än marknaden

Publicerad: 28 april 2022, 05:34

Icas minsta butiker lyckades ännu en gång bäst hos marknadsledaren. Tillväxttakten för Ica Nära var betydligt högre än för för branschens index.

Foto: Thomas Ohlén

Ica tappade marknadsandelar första kvartalet i år. Säljutvecklingen var svagast för stormarknaderna. Däremot växte Ica Nära betydligt mer än indexet.


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca SverigeIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca Nära

Ica Gruppen avnoterades i samband med Ica-handlarnas Förbunds och finansiella partnern AMF:s köp men som Dagligvarunytt berättat tidigare kommer Sveriges största detaljist att fortsätta presentera kvartalssiffror. 

Morgonens rapport visar att Ica-butikernas försäljning steg med 0,9 procent årets inledande tre månader medan branschens tillväxt uppgick till 1,3 procent enligt indexet från Svensk Dagligvaruhandel och HUI.

Axfoods detaljhandelsomsättning steg med hela 4,1 procent och lyftes av affärsområdet Willys där också gränshandeln i Eurocash ingår.

LÄS OCKSÅ: Balkow i stor intervju – om nya succén, Willys senaste lyft, trycket hos Eurocash och stigande priser: ”Svårbedömd period” 

”Försäljningen drevs av ökade kundbesök medan snittköpen sjönk vilket i hög grad berodde på den minskade onlineförsäljningen. Butiker i storstadsområden och med hög onlineandel har fortsatt svårt att möta de höga jämförelsetalen från i fjol. Butiker i bostadsnära lägen i storstadsområden har också i takt med att pandemin klingar av upplevt svagare tillväxt”, uppger Ica Gruppens vd Per Strömberg.

Ica Gruppens vd Per Strömberg.

Foto: Pontus Edman

GFK:s kvartalssiffror visar att Ica Maxi och Ica Kvantum lockade fler fysiska besökare men båda profilerna fick nöja sig med en försäljningstillväxt på 0,4 procent och alltså avsevärt under indexet på 1,3 procent. 

Ica Maxis jämförbara försäljning backade med 0,3 procent.

LÄS MER: Julia Forsberg: Konkurrenternas lågpriserbjudande är starkare – Ica tappar mark och tiger om insiderhärvan

Icas glädjeämne var Ica Nära som växte med 2,1 procent totalt och med 1,8 procent i identiska butiker.

Ica-butikerna onlineförsäljning växte 2021 med hela 149 procent men januari-mars i år sjönk den med 24 procent.

E-handelsmarknaden minskade enligt Dagligvaruindex med 19,1 procent och även där tappade Ica-butikerna alltså.

LÄS OCKSÅ: Exklusivt – följ med in i Icas nyöppnade e-handelslager: ”Känns otroligt bra” 

”Detta år kan mycket väl bli ett mellanår vad gäller onlinetillväxten men långsiktigt är vi övertygade om att e-handeln kommer att fortsätta ta marknadsandelar.”

Ica Gruppens rörelseresultat steg marginellt till drygt 1,2 miljarder kronor och berodde på en särskilt stark utveckling inom Apotek Hjärtat.

Ica Sveriges rörelseresultat sjönk men inkluderar en negativ påskeffekt om cirka -30 miljoner kronor.

”I övrigt var priseffekterna i kvartalet positiva medan volymutvecklingen var negativ då covid-19 effekterna på försäljningsvolymen var betydligt mer positiv under fjolåret. I likhet med föregående kvartal är kostnaderna under pågående uppbyggnadsfasen för e-handeln och nya onlinelagren i Stockholm och Göteborg fortsatt höga med negativ resultatpåverkan som följd. Logistikkostnaderna var också högre i kvartalet”, konstaterar Per Strömberg.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.