Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Icas nya bakslag – klart sämre än index: ”Har fortfarande underandel online”

Publicerad: 18 augusti 2021, 05:29

Ica tappade marknad april-juni och för första gången hade e-handeln lägre tillväxttakt än index.

Foto: Thomas Ohlén

Ica-butikerna tappade till index andra kvartalet. Utvecklingen för e-handeln drog ned siffrorna. ”Vi har fortfarande en underandel online”, säger vd Per Strömberg.


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca SverigeIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca Nära

Ica Gruppens delårsrapport för andra kvartalet visar att Ica-butikerna fick nöja sig med en försäljningstillväxt på 0,1 procent jämfört med samma period 2020.

Marknaden växte med 0,6 procent enligt Svensk Dagligvaruhandel.

LÄS OCKSÅ: Så mycket växte Ica – efter IT-attacken mot Coop: ”Konsumenter valde oss” 

– Ica Sverige hade inte samma tillväxt som marknaden i kvartalet. Det inkluderar också för första gången e-handeln vilket hänger samman med den mycket starka volymökningen som Ica-butikerna lyckades åstadkomma förra året då vi växte mycket fortare än marknaden, säger Per Strömberg.

Tufft kvartal för Ica-butikerna och Ica Gruppens vd Per Strömberg.

Foto: Pontus Edman

Ica-butikernas onlineförsäljning fortsatte att växa och nådde nästan 1,8 miljarder kronor i kvartalet efter en ökning med 23,5 procent.

Index för e-handeln med dagligvaror uppgick andra kvartalet med 26,9 procent och det är första gången Ica redovisar lägre tillväxttakt.

– I en marknad där större delen av tillväxten ligger online missgynnas också Ica då vi fortfarande har en underandel online. I kvartalet har tillväxten varit högre i e-handeln via butiker som är knutna till våra centrallager och där pågår ett intensivt arbete för att bygga volym i det nya lagret i Göteborg samtidigt som förberedelserna för att starta leveranser från Ocado-lagret i Stockholm är inne i slutfasen. Vid sidan om att kraftsamla online så ligger våra övriga prioriteringar fast.

LÄS OCKSÅ: Exklusiva siffror för kedjorna – så handlar kunderna: ”Tydlig tillväxt från hög nivå” 

Försäljningen drevs totalt sett fortsatt av högre snittköp medan kundbesöken låg på ungefär samma nivå som föregående år.

De butiksformat som visade speciellt positiv utveckling var stormarknader och små butiker i områden med mycket fritidsbebyggelse.

– Butiker i bostadsnära lägen i storstadsområden har i takt med att pandemin klingar av upplevt svagare tillväxt, säger Per Strömberg.

Andra kvartalet öppnades två butiker och en stängdes.

För hela 2021 planeras åtta-tolv nyetableringar med fokus på storstadsområden.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln: