Rapporter
Hemköps och Tempos vd om det utmanande året: ”Delvis till följd av kraftigt höjda kostnader”
Publicerad: 2 februari 2023, 10:07
Simone Margulies vill att kundlöftet ”mycket godare mat på ett enklare och trevligare sätt” ska guida medarbetarna inom Hemköp.
Foto: Hemköp
I ett brev till medarbetare konstaterar Simone Margulies, vd för Hemköp och Tempo, att det gångna året varit exceptionellt. Utvecklingen för Tempo har påverkats av kraftigt höjda kostnader gällande inpriser.
I skuggan av Willys enorma tillväxt, kämpar Hemköp och Tempo med att behålla marknadsandelarna. I Axfoods bokslut för 2022 redovisade Hemköp och Tempo en tillväxt på 5 procent (4,5 procent i jämförbara butiker) vilket är lägre än dagligvaruindex på 5,7 procent.
– Jag är stolt över att vi under 2022 återigen har lyckats leverera en stabil resultatutveckling och samtidigt stärkt vår position i en turbulent omvärld, säger Simone Margulies, vd, i en hälsning till medarbetare inom Hemköp och Tempo.
LÄS OCKSÅ: Balkows ord – efter extrema tillväxtåret: ”Ser en potential att växla upp”
Medan Hemköp sett en positiv trend för citynära butiker under 2022, och renoverat omkring 40 butiker, har trenden varit tristare för Tempo.
– Tempo som hade en fin utveckling under pandemin har haft en tuffare utveckling under året. Delvis till följd av kraftigt höjda kostnader när det gäller allt ifrån elpriser till inpriser, säger Simone Margulies.
Precis som övriga kedjor har Tempo och Hemköp behövt öka fokus på pris i butik.
– Vi har breddat vårt sortimentet inom riktigt bra och prisvärd mat, säger Simone Margulies.
Inom Hemköp kallas erbjudandet ”alltid bra pris” och omfattar nu cirka 900 varor, och inom Tempo kallas det ”spara smart” och omfattar cirka 500 varor.
LÄS OCKSÅ: Stor lista – här är Tempos starka bokslut: ”Tagit hand om alla nya kunder”
Hemköp och Tempo i siffror
Antalet Hemköp och Tempo ökade med fem under 2022.
Av totalt 332 butiker är 137 handlarägda Hemköpbutiker, och 131 handlarägda Tempobutiker.
68 Hemköp-butiker erbjuder e-handel vilket är två färre än för ett år sedan.
Inom Hemköp finns ett medlemsprogram som har ungefär 1,8 miljoner medlemmar. Tempo saknar medlemsprogram.