måndag25 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Han hissar – och dissar – aktörernas taktik i priskriget

Publicerad: 19 juni 2023, 09:35

Rickard Vallöf är medförfattare till rapporten som spår att konsumenterna, givet utvecklingen i den egna plånboken och prisutvecklingen, kommer handla mer till kampanj och i högre grad besöka flera olika butiker.

Foto: Pressbild

Svenska konsumenters inrutade vanor har börjat luckras upp vilket skapar möjligheter både för lågpris och andra genuina värden, enligt McKinseys expert Rickard Vallöf som också pekar ut:
✓ Vinnaren i intensiva prisdebatten: ”Taktiska”
✓ Hotet från växande aktörerna: ”Sätter press”
✓ Utmaningen för mellanstora butiker: ”Går inte att leva på läget”

Ämnen i artikeln:

LågprisMatpriser

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


I en europeisk kontext sticker svensk dagligvarumarknad ut, med få riktiga lågprisaktörer, låg EMV-andel och hög lojalitet mot både varumärken och butiker. Nu syns ett skifte.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Just nu 49 kr för 3 månader

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.

Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev