Rapporter
Han hissar – och dissar – aktörernas taktik i priskriget
Publicerad: 19 juni 2023, 09:35
Rickard Vallöf är medförfattare till rapporten som spår att konsumenterna, givet utvecklingen i den egna plånboken och prisutvecklingen, kommer handla mer till kampanj och i högre grad besöka flera olika butiker.
Foto: Pressbild
Svenska konsumenters inrutade vanor har börjat luckras upp vilket skapar möjligheter både för lågpris och andra genuina värden, enligt McKinseys expert Rickard Vallöf som också pekar ut:
✓ Vinnaren i intensiva prisdebatten: ”Taktiska”
✓ Hotet från växande aktörerna: ”Sätter press”
✓ Utmaningen för mellanstora butiker: ”Går inte att leva på läget”
I en europeisk kontext sticker svensk dagligvarumarknad ut, med få riktiga lågprisaktörer, låg EMV-andel och hög lojalitet mot både varumärken och butiker. Nu syns ett skifte.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.