Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

”Enastående utveckling i Willys” – Axfoods tillväxt långt över index

Publicerad: 20 oktober 2022, 05:33

”Jag vill särskilt lyfta Willys som med affärsidén att erbjuda Sveriges billigaste matkasse attraherar allt fler kunder”, kommenterar Klas Balkow.

Foto: Fotograf/Fredrik Sandin Carlson

Axfood ser en volymtillväxt i Willys, vars nettoomsättning ökat med 20 procent i tredje kvartalet. Men den höga andelen kampanjvaror äter av marginalerna.

Ämnen i artikeln:

AxfoodWillysHemköpEurocashTempo

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


Det är inte bara prisutvecklingen, utan även en ökad kundtrafik, som får Willys att växa kraftigt. Det skriver Axfood i delårsrapporten som presenterades på torsdagsmorgonen, dagen efter att Willys prisats i Market awards. 

– Med bidrag från samtliga verksamheter och en enastående utveckling i Willys fortsatte Axfood att växa betydligt mer än marknaden, säger Klas Balkow, vd i Axfood, i en kommentar.

Willys nettoomsättning uppgick till 9 450 miljoner kronor i tredje kvartalet, en ökning med 20 procent. I segmentet Willys ingår gränshandelskedjan Eurocash, som haft en stark försäljningsutveckling när gränshandeln nu återhämtat sig

Det senaste året har Axfood etablerat sju nya Willys varav två Willys Hemma. Willys tillväxt i jämförbara butiker uppgick till 18,3 procent. 

– I takt med att kunderna får mindre pengar i plånboken ökar prismedvetenheten. Prisvärde blir allt viktigare och det är tydligt att många söker sig till lågpris och kampanjvaror, kommenterar Klas Balkow.

LÄS OCKSÅ: Kunderna har hittat till Willys mer än någonsin – nu prisas dagligvarujätten: ”Vi tror på konceptet” 

Suget efter kampanjvaror är dock en faktor som påverkar Axfoods marginaler negativt. I sin kommentar tar Klas Balkow upp fem faktorer som ” haft en motsatt marginalpåverkan under tredje kvartalet”.  

Leverantörernas prisökningar. ”Har ännu inte fullt ut reflekterats i konsumentpriserna.” 

Den förändrade produktmixen. ”Bland annat en högre andel kampanjprodukter.”

Höga drivmedelspriser. ”Även om nivån varit något lägre än under det andra kvartalet i år.”

Störningar i leveranskedjan. ”Medför ökade kostnader och fortsatt relativt låg servicegrad.” 

Elpriset. 

Klas Balkow är också bekymrad över att kunderna prioriterar bort hållbara varor.

– Vi ser tyvärr också att konsumenten i ökad utsträckning väljer bort hållbarhetsmärkta varor, som ofta ligger något högre i pris då de i regel är dyrare att producera. 

Detaljhandelsomsättningen i hela Axfood ökade med 15,5 procent i kvartal tre. För jämförbara butiker var tillväxten 14,1 procent. Det är långt bättre än dagligvaruindex, som under tredje kvartalet uppgick till 8,2 procent. 

Kvartal två ökade detaljhandelsomsättningen i Axfood med 9,7 procent. Då var tillväxten i jämförbara butiker på 8,5 procent. 

LÄS OCKSÅ: Inflationen drog upp butikernas försäljning igen – så mycket steg siffrorna i september 

E-handeln, om man räknar bort försäljningen av Mat.se, minskade med 18,3 procent kvartal två. I kvartal tre noteras en liten uppgång, exklusive Mat.se, på 4,4 procent. 

Detaljhandelsomsättningen inom Hemköp, där Tempo ingår, ökade med 7 procent i tredje kvartalet. I jämförbara butiker är ökningen 6,4 procent. 

LÄS OCKSÅ: Dramatiska siffror – höjda priser får svenskarna att välja nya butiker: ”De gynnas ännu mer”  

Axfood i siffror

Avser Axfood, tredje kvartalet 2022 (tredje kvartalet 2021), belopp i miljoner kronor.

Nettoomsättning: 18 674 (13 723)

Resultat efter finansiella poster: 942 (762)

Justerat rörelseresultat: 1 015 (811)

Antal anställda: 12 834 (12 128)

Antal butiker: 591 (578)

LÄS OCKSÅ: Willys stora ryck i toppen – har klart fler kunder än Ica Maxi: ”Missgynnas inte i nuvarande miljö” 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev