Rapporter
Dyrare matkassar – då kan den svenska dagligvarumarknaden förändras
Publicerad: 12 juli 2022, 07:40
Strukturen på Sveriges dagligvarumarknad kan vara på väg att förändras.
Dagens industri skriver i dag om att det stigande priset på matvaror kan förändra dagligvaruhandelns konkurrenskarta. Willys och Lidl är bäst rustade inför prisutmaningarna, i en bransch där 90 procent av marknadsandelarna tillhör Ica, Coop och Axfood.
Den oligopolliknande ställningen inom den svenska dagligvarubranschen kan vara under förändring, det skriver Di i en färsk analys.
När lågkonjunkturen står för dörren, köpkraften minskar och priserna stiger (närmare 9 procents ökning i maj), är frågan om kedjorna klarar av att hålla uppe sina marginaler.
Historiskt sett har inte marginalerna för dagligvarubranschens aktörer förändrats nämnvärt under lågkonjunkturer, hushållen har helt enkelt fått acceptera höjda matkostnader.
Di menar dock att det kan bli tuffare att upprätthålla dessa marginaler den här gången. Detta eftersom köpkraften urholkas samtidigt som priserna stiger, en unik situation som kan komma att leda till lika unika priskrig.
Med en snabbt stigande matinflation kommer konsumenterna leta sig till varor av det billigare slaget, något som kan spä på den redan existerande trenden där lågpriskedjorna Willys och Lidl äter marknadsandelar av de andra kedjorna.
Man skriver även om att både Lidl och Willys har de finansiella musklerna att satsa. Slutsatsen blir den att lågpriskedjor kommer ta igen marknadsandelar i snabbare takt än innan och att Sverige därmed går mot en branschstruktur med större likheter till övriga Europas länder, där lågpriskedjor är betydligt mer utbredda.