Rapporter
Beskedet från Nina Jönsson: Ica Gruppens ambition är inte att vara prisledande
Publicerad: 24 februari 2023, 11:09
Utmaningarna är många men möjligheterna är fler, skriver Nina Jönsson i vd-ordet i Ica Gruppens årsredovisning.
Foto: Rebecka Rynefelt
Sänkta priser på basvaror, mer egna märkesvaror inom lågprissortimentet och fler kampanjer. Det är bärande delar i Icas kraftsamling, enligt Ica Gruppens vd Nina Jönsson.
I samband med att Ica Gruppen publicerar sin årsredovisning för 2022 ger vd Nina Jönsson några tydliga besked i sitt vd-ord.
”Ica Gruppens ambition är inte att vara prisledande”, skriver Nina Jönsson.
I ett klipp i Ica Gruppens sociala medier upprepas budskapet.
– Vi är mitt uppe i en kraftsamling för att bättre möta upp kunden i en ny tuffare vardag. Inte nödvändigtvis genom att vara prisledande men genom att alltid uppfattas som relevanta. Och framförallt genom att göra vardagen enklare, säger Nina Jönsson.
LÄS MER: Nya beskedet om Icas neddragning: ”Man får tio dagar på sig att bestämma sig”
I vd-ordet, som är undertecknat av både tidigare vd Per Strömberg och nuvarande vd Nina Jönsson, skriver de om vad Ica Gruppen satsar på för att vända trenden med fallande marknadsandel.
Det handlar om prissänkningar på basvaror, ökade inslag av kampanjer och bra priser på frukt och grönt.
De egna märkesvarorna spelar en viktig roll då de är unika och kan bidra till god lönsamhet. Här är särskilt fokus på lågprissegmentet.
Ica Gruppen ska också utveckla och lansera ”nya typer av koncernövergripande erbjudanden som stärker helheten”.
– I nära samarbete med de fristående handlarna och med hela Ica-systemet i ryggen ska vi använda Ica-modellen för att stärka oss ytterligare nu och i framtiden, säger Nina Jönsson i det filmade klippet.
LÄS MER: Stor lista: Här är toppchefernas alla extraknäck – lågpriskungen i topp