Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Axfoods stora säljseger över index – tack vare Willys och norska besökare

Publicerad: 21 april 2022, 05:42

Axfoods rörelsesegment Willys lyfte försäljningen med 5,5 procent januari-mars. Eurocash ingår siffran och hade i kvartalet en stor säljökning efter att reserestriktionerna hävdes i början av kvartalet.

Axfood presterade en imponerande start på 2022. Utfallet var långt över index för dagligvaruhandeln. Willys var motor – med god hjälp av gränshandeln.


Ämnen i artikeln:

AxfoodDagabHemköpTempoWillys

Svensk Dagligvaruhandels index för årets inledande tre månader visar att försäljningen steg med 1,3 procent jämfört med samma period förra året. 

Axfood kom upp i 4,1 procent trots att påskinköpen i huvudsak gjordes i mars i fjol.

– Vi har haft ett fortsatt högt tempo i alla delar av verksamheten under det första kvartalet och vi inleder året med en detaljhandelstillväxt som är betydligt högre än marknadens. Det visar att våra mat- och butikskoncept fortsätter attrahera befintliga och nya konsumenter som efterfrågar prisvärd, bra och hållbar mat, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow i delårsrapporten.

Klas Balkow är vd för Axfood som senaste året blivit delägare i Mathem (16,5 procent) och City Gross (9,9 procent).

Montage: Andreas Dyrberg Skog

Willys och gränshandlaren Eurocash ingår i samma rörelsesegment i Axfoods redovisning och dess tillväxt uppgick till 5,5 procent totalt och 4,1 procent i jämförbara butiker.

– Eurocash omsättning ökade mycket kraftigt efter att reserestriktionerna hävdes i början av kvartalet. Trots ökningen var Eurocash omsättning fortfarande lägre än första kvartalet 2019.

LÄS OCKSÅ: Axfoods aktieägarlyft – efter Icas uttåg: ”Fantastiskt att så många vill vara med på vår resa” 

Hemköps egenägda butiker, de handlarägda butikerna i samma kedja och Tempo redovisas för första gången ihop.

Detaljhandelstillväxten uppgick till 1,6 procent totalt respektive 1,3 procent i jämförbara.

– Tillväxten drevs trots höga jämförelsetal och en negativ påskeffekt av en positiv utveckling i egenägda butiker där ökad kundtillströmning i citylägen kännetecknade även detta kvartal. Tempo mötte höga jämförelsetal för kvartalet och minskade något jämfört med första kvartalet föregående år, konstaterar Klas Balkow.

Hemköps och Tempos detaljhandelsomsättning steg med 1,6 procent första kvartalet och berodde bland annat på ökad kundtillströmning i citylägen som i Nordstan i Göteborg.

Foto: Thomas Ohlén

Axfoods rörelseresultatet uppgick till 835 miljoner kronor jämfört med 565 miljoner kronor samma kvartal 2021 och inkluderade jämförelsestörande poster om netto 182 miljoner kronor.

Rörelsemarginalen uppgick till 5,0 procent (4,3 procent).

LÄS OCKSÅ: Axfoods senaste jätteaffär klar – då blir koncernen storägare i Mathem 

Dagligvarunytt har tidigare berättat att Axfood sålde Mat.se till Mathem 1 mars och fick betalt i nyemitterade aktier i Mathem.

Ägarandelen i Mathem uppgår till 16,5 procent och därmed är Axfood näst största ägare i

e-handlaren.

Reavinsten uppgick till 221 miljoner kronor.

LÄS OCKSÅ: Axfoods rekordsatsning ska sätta nya superterminalen på kartan: ”Avgörande” 

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.