Kartläggningar
Tydliga trenden – fyndjakt vanligare än storhandling: ”Vi ser hur pengar flyttar”
Publicerad: 16 februari 2023, 13:16
”Kunderna upptäcker att lågpriskedjorna är bättre än de trott” säger Monica Östergren på GFK. Foto: Pressbild (montage)
Hushållen tar en allt större kontroll över sina matinköp, visar data från GFK:s konsumentpanel. Kunderna ligger steget före kedjorna, tycker Monica Östergren på GFK, som pekar ut trenderna i köpmönster. Läs om:
✓ Veckodagarna som dominerar i handeln – och fredagstrenden inom non food: ”Både matbutiker och varumärken utmanas”
✓ Kundgruppen som är drivande i en allt mer dominerande fyndjakt.
✓ Hotet mot mellanstora butiker och a-varumärken: ”Har börjat ifrågasätta”
✓ Tuffa budskapet till kedjorna: ”Slumpmässiga rabatter är inte intressant”
Ämnen i artikeln:
GFKFör första gången sedan 2019 har kunderna börjat addera kedjor i sin ”repertoar” av matbutiker. Trenden gick åt motsatt håll under pandemin när svenskarna skalade ner på antal besökta butiker
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.