måndag27 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggningar

Tydliga trenden – fyndjakt vanligare än storhandling: ”Vi ser hur pengar flyttar”

Publicerad: 16 februari 2023, 13:16

”Kunderna upptäcker att lågpriskedjorna är bättre än de trott” säger Monica Östergren på GFK. Foto: Pressbild (montage)

Hushållen tar en allt större kontroll över sina matinköp, visar data från GFK:s konsumentpanel. Kunderna ligger steget före kedjorna, tycker Monica Östergren på GFK, som pekar ut trenderna i köpmönster. Läs om:
✓ Veckodagarna som dominerar i handeln – och fredagstrenden inom non food: ”Både matbutiker och varumärken utmanas”
✓ Kundgruppen som är drivande i en allt mer dominerande fyndjakt.
✓ Hotet mot mellanstora butiker och a-varumärken: ”Har börjat ifrågasätta”
✓ Tuffa budskapet till kedjorna: ”Slumpmässiga rabatter är inte intressant”

Ämnen i artikeln:

GFK

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


För första gången sedan 2019 har kunderna börjat addera kedjor i sin ”repertoar” av matbutiker. Trenden gick åt motsatt håll under pandemin när svenskarna skalade ner på antal besökta butiker

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev