Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggningar

Tunga siffrorna för Ica – kunderna allt mer otrogna: ”Lojaliteten har sjunkit i flera kvartal”

Publicerad: 5 september 2022, 08:15

Icas kunder har blivit mindre lojala senaste kvartalen.

Foto: Pressbilder

Icas kunder har blivit mindre lojala de senaste kvartalen. Dagligvarunytt kan i dag berätta vilka som stjäl köparna. ”Jag är inte förvånad”, säger analytikern Bo Engström om bakslaget i en ny mätning.


Ämnen i artikeln:

Ica MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraCity GrossCoopHemköpLidlWillysTempo

GFK:s stora kartläggning över hushållens inköp av dagligvaror visar att Ica länge har haft en unik ställning i branschen och maj-juli uppgick kundernas lojalitet till 46 procent.

Ica-kunderna lägger alltså knappt hälften av sina inköp i en Ica-butik.

– Närmare nio av tio hushåll handlar under en tremånadersperiod i en Ica-butik och med så stor del av populationen blir lojaliteten i närheten av Icas andel, säger Bo Engström på GFK till Dagligvarunytt.

Grafiken här nedanför avslöjar Icas dominerande ställning när det gäller kundernas lojalitet.

Axfood och dess butiksvarumärken är tvåa i dagligvaruhandeln med sina just nu 29 procent.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

– Ica-handlarna som grupp har med sitt stora utbud av butiker goda förutsättningar att bygga lojalitet med sina kunder.

Som framgår av grafiken blev Ica-kunderna dock mindre köptrogna i maj-juli i år jämfört med samma mätperiod i fjol.

Men det är enligt GFK:s mätning hos drygt 4 000 privathushåll i en riksrepresentativ panel ingen tillfällig dipp.

– Icas lojalitetssiffror har har sjunkit flera kvartal i rad och är tillbaka på nivåerna innan coronapandemin 2019. Restriktionerna och stängningen av samhället flyttade en hel del transaktioner till nätet och det gynnade Ica generellt. Nu har e-handeln inte alls samma dragningskraft och det är en förklaring till att Ica tappar lojalitet, konstaterar Bo Engström.

LÄS OCKSÅ: Unika siffror kedja för kedja – här är kundernas nya favoriter när priserna rusar: ”Inte oväntat” 

Konsumenternas ökade intresse för pris pekas ut som den tyngsta anledningen till att lojaliteten för Ica sjönk med sex procent i somras.

– I dag behöver man erbjuda ett lågpriskoncept på marknaden och det saknar Ica.

Ica tappar enligt GFK kunder och därmed lojalitet till framför allt lågprisprofilerade Willys.

LÄS OCKSÅ: Willys stora ryck i toppen – har klart fler kunder än Ica Maxi: ”Missgynnas inte i nuvarande miljö” 

– Axfood och i huvudsak Willys har ökat sin andel hos Ica-kunderna en längre tid men den trenden har förstärkts ytterligare i år, säger Bo Engström.

Är du förvånad över utvecklingen?
– Nej, pris är i fokus för fler konsumenter. En tredjedel av dem är starkt prismedvetna sedan tidigare. Fler kommer säkert att bli det med den höga kostnadsutvecklingen vi har generellt.

Lidl lyckas emellertid inte stjäla lika stor andel hos Ica när GFK analyserar kundströmmarna.

LÄS OCKSÅ: Exklusivt – så många fler handlade hos Lidl i sommar: ”Tar kunder från alla aktörer” 

– Ica tappar även till Lidl men överflyttningen är inte lika stor som till Willys. En grundläggande faktor är att Willys har en betydligt högre penetration än Lidl. Kunderna handlar oftare och köper för betydligt högre belopp när de handlar på Willys än Lidl, säger Bo Engström.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev