Enligt Livsmedelsföretagens spaning kring konsumenttrender är intresset för svenskproducerat kraftigt vikande, efter sju år som högsta prioritet bland svenskarna.
Foto: Vintervit
Svenskt störtdyker – när lågprisjakten accelererar: ”Ett hårt slag över hela linjen”
Livsmedelsföretagen larmar nu om ett brant fall för svenskproducerat. Lönsamheten i branschen ligger redan på rekordlåga nivåer efter ett år då kostnaderna skenade.
Men konsumenternas vikande lojalitet slår ojämnt.
Läs om:
√ Vilka konsumenttrender som puttat ner svenskt från tronen.
√ Varorna som tappar – och rusar – under starten av 2023.
√ Om Arlas gir – när efterfrågan viker.
√ Framtidsutsikterna för 2023.
Ellen Larsson
För första gången är intresset för lågpris – och kedjornas egna märkesvaror – den viktigaste konsumenttrenden. Och den sedan sju år ohotade ettan: svensktillverkat har hamnat utanför pallplats – som
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.