Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggningar

Steg för steg: ”Tacoeffekten” och ”ostmetoden” du ska undvika – så jobbar du med priserbjudanden i kristid

Publicerad: 28 september 2022, 12:46

Prisexperten Stefan Ekström menar att det hittills varit ganska enkelt att kompensera för kostnadsökningarna och på så vis behålla marginalerna. Men nu börjar vi närma oss en återvändsgränd.

Foto: Grafik: Yasmine Winberg

Kortsiktiga prisstrategier är mer regel än undantag. När lågkonjunkturen står inför dörren kan de inte längre vara baserade på förutfattade meningar och gissningar. Prisexperten Stefan Ekström guidar rätt:
✓ Knepet som förbättrar lönsamheten med 10-15 procent.
✓ 5 dyrbara tips – så optimerar du prisstrategin.
✓ Ostmetoden blottar svagheten med kampanj.
✓ Tacoeffekten som kan skapa merförsäljning.
✓ Då kan varumärket ta skada.


Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se

AT


I takt med prisinflationen spanar konsumenterna allt mer efter rabatter och erbjudanden i dagligvaruhandeln. Men att veta vad som faktiskt är ett klipp är inte helt enkelt. En kartläggning som

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev