Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggningar

Spektakulära butiken tar plats på 100-listan: ”Stolta över att vi finns med”

Publicerad: 24 november 2022, 14:18

Muhittin Tayli har hittills etablerat tre Matvärlden-butiker i och runt Stockholm. Nu har en av dessa tagit plats på listan över de 100 största i dagligvaruhandeln.

Foto: Thomas Ohlén

Matvärlden fortsätter att expandera – och lyfta. Nu tar kedjan plats bland de 100 största i branschen. ”Satsningen är lika intressant som lågprisbutikernas framfart”, säger HUI:s analytiker Per Andersson.


Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Dagligvarunytt presenterade i onsdags en omfattande kartläggning över de 100 försäljningsmässigt största butiksbolagen i dagligvaruhandeln och för en butik var det debut på listan. 

Matvärlden Veddesta i Järfälla har fått flera utmärkelser och är alltså med för första gången.

– Vi är stolta över vår nisch i dagligvaruhandeln och att vi finns med på er lista, säger grundaren och ägaren Muhittin Tayli till Dagligvarunytt.

Muhittin Tayli startade Matvärlden Tensta i nordvästra Stockholm 1997 och i slutet av 2015 invigdes systerbutiken i Veddesta i grannkommunen Järfälla.

Matvärlden är en spektakulär butik som ledningarna för de stora och traditionella aktörerna har besökt i studiesyfte.

Foto: Thomas Ohlén

Matvärlden Veddesta växte enligt 100-listan med knappt sju procent i fjol och omsatte drygt 284 miljoner kronor.

Butiken har 4 200 kvadratmeter säljyta och är indelad i 140 sektioner med cirka 24 000 artiklar från hela världen.

Här finns även manuella diskar, eget bageri, restaurang och kafé.

– Vi är norra Europas största multikulturella butik.

För drygt tre år sedan tog Matvärlden över City Gross lokal i Vällingby i västra Stockholm och i slutet av nästa år eller i början av 2024 öppnar kedjan i Kungens kurva i Huddinge.

Planen är att etablera sig även på andra platser

– Vi vill expandera, säger Muhittin Tayli.

Matvärlden i Veddesta är inte vara butik utan har också en restauranggdel och ett kafé.

Foto: Thomas Ohlén

LÄS OCKSÅ: Historiskt tronskifte – här är butiken som kan peta Ica Maxi från förstaplatsen 

Per Andersson på HUI kallar Matvärlden för ”ett av de mest spännande koncepten i svensk dagligvaruhandel”.

– Matvärlden har fångat en målgrupp som övriga koncept inte har lyckats väl med. Potentialen är hög eftersom målgruppen först och främst utgörs av en mer internationell kundgrupp. Jag tycker att Matvärldens satsning är lika intressant som lågprisbutikernas framfart.

Har du ingen prenumeration på Dagligvarunytt? Lugn – det fixar du här. Och här kan du som prenumerant läsa tidningen digitalt. Är du prenumerant och behöver ett inlogg kan du få hjälp här.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev