Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kartläggningar

Nya siffror: Dramatiskt ras för reklamen under coronaåret 2020

Publicerad: 13 Januari 2021, 07:35

Tomma biosalonger och tunnelbanetåg har gjort att de kategorierna tappat mycket av sina medieinvesteringar.

Foto: Filmstaden, Pontus Edman

Medieinvesteringarna minskade med nästan 18 procent under 2020. Det visar de nya årssiffrorna från Sveriges Mediebyråer. ”Ett av de mest dramatiska åren vi varit med om”, säger styrelseordförande Daniel Eriksson.


De svenska marknadscheferna höll hårt i plånböckerna under 2020. Det avslöjar helårssiffrorna från Mediebyråbarometern, som sammanfattar medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar.

Minskningen är dramatisk: Under helåret 2020 minskade medieinvesteringarna med 17,8 procent, jämfört med 2019. 

Det är en minskning som motsvarar drygt 2,7 miljarder kronor. 

Investeringarna i reklam och medieutrymme, där detaljhandeln svarar för merparten, visade minussiffror i samtliga mediekategorier. Därför kan ingen kategori ses som vinnaren – men de digitala kanalerna klarade sig lindrigast undan och minskade med knappt nio procent, betydligt lägre än genomsnittet.

Den mediekategori som under 2020 visade den största minussiffran var bio. Bioreklamen nära utraderades under förra året och minskade med drygt 80 procent. Detta av lätt insedda skäl, eftersom biograferna varit stängda under stora delar av året. 

Även utomhus/trafikreklam hade ett tufft år och backade med 30 procent. En förklaring till detta är att utomhus inte varit lika attraktivt att annonsera i under 2020, eftersom många har arbetat hemifrån, inte åkt kollektivtrafik i samma utsträckning och rört sig betydligt mindre utomhus än vanligt. 

Printkategorierna fortsätter att minska och under året har tappet accelererat. Under 2020 minskade investeringarna i tryckta medier med 27 procent (året innan backade de med 18,5 procent). 

Direktreklam och annonsblad, en viktig kanal för handeln, minskade med nästan 40 procent (39,4) under 2020.

Tv, den största mediekategorin, tappade över en miljard kronor under förra året.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.