Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kartläggningar
Publicerad: 1 april 2022, 09:08
Svenska folkets kosthållning har åkt berg- och dalbana under de senaste två åren, visar Novus Livsmedelsbarometer.
Foto: Getty Images
Svenskproducerad mat står allt högre i kurs hos konsumenterna. Det visar Novus Livsmedelsbarometer, en omfattande kartläggning bland konsumenter kring aktuella fenomen och trender inom livsmedelssektorn.
Svenska folkets kosthållning har åkt berg- och dalbana under de senaste två åren. Det visar resultatet av årets upplaga av Novus Livsmedelsbarometer.
– Pandemin verkar ha gjort fler till köttätare, säger Anna-Lena Wihlborg, senior konsult på analysföretaget Novus som står bakom undersökningen.
60 procent av svenska folket identifierar sig numera som köttätare mot 52 procent förra året.
Bara 31 procent är ”flexitariner”, mot tidigare 36 procent. Och främsta skälet till att byta ut fler köttmåltider mot grönt är att få variation. Klimat/miljö och hälsa kommer först på andra och tredje plats.
– Människor har inte alltid så idealistiska skäl att äta mer vego som man kanske tror.
När det gäller livsmedelsmärkning konstaterar Anna-Lena Wihlborg att många konsumenter känner sig ganska förvirrade.
– De är trötta på alla olika märkningar och vill helst ha en enda som visar ”allt”. Alltså att det är svenskt, ekologiskt och bra för klimat och miljö, säger hon och fortsätter:
– Kravmärkningen är den enda märkningen som alla faktiskt känner igen.
Mer än hälften av de tillfrågade tycker att det är viktigt att köpa ekologiskt – men tre av fyra tycker samtidigt att det är för dyrt.
På frågan om hur man tänker handla framåt så hamnar svensk mat, närodlat och närproducerad mat i topp.
– Det är också mat som man är beredd att betala extra för, säger Anna-Lena Wihlborg.
Den enskilt viktigaste produkten som svenska folket vill ska ha svenskt ursprung är kött.
– I samtalen med fokusgrupperna är det svårt att hitta någon som säger att de köper något annat än svenskt kött.