Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggningar

Dagligvarunytt har tillsammans med Market och tidningen Resumé besökt åtta matvarubutiker, samt Matsmarts erbjudande-avdelning. Alla rabatter och kampanjer har granskats – och det finns enligt jurister och experter en hel del tveksamheter.

Foto: Grafik: Yasmine Winberg

Kampanjhetsen i dagligvaruhandeln – så maxar kedjorna med låga rabatter: ”Blir nästan löjligt”

”Rabatter” på noll kronor och ”erbjudanden” under anständighetsgränsen. När lågkonjunkturen står inför dörren och priserna skenar är det en hård kamp om hushållskassan. Men många kampanjer för konsumenterna bakom ljuset, visar en stor granskning från Dagligvarunytt, Market och Resumé, som gett sig ut i butikerna.
– Man vill så absolut berätta om hur billig man är att det nästan blir löjligt, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
✓ Så lockas konsumenter till falska ”klipp” genom marknadsföring.
✓ Skyltningen i butiken – så fångar den konsumentens uppmärksamhet.
✓ Därför skapar nya lagen ett dilemma för handlarna kring ordinariepriset.
✓ Vanliga frasen som dumförklarar konsumenten.
✓ Copyn som utgör vilseledande marknadsföring.
✓ Så stor andel av rabatterna är under tio procent.
✓ Juristens tankar om gråzonerna i rabattdjungeln.
✓ Stora skillnaderna i snittrabatt mellan butikerna.

Publicerad: 28 september 2022, 12:46

Loke Westberg

Reporter

loke.westberg@bonniernews.se

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Att tuffare tider väntar är det nog ingen som tvekar på. Kriget i Ukraina har skapat ett oroligt omvärldsläge, inflationen är skyhög och Konjunkturinstitutet räknar med att de svenska hushållen

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

Coop SverigeWillysIca SverigeIca NäraLidlMathemCity GrossCoopCoop Butiker och StormarknaderHemköpTempoExponeringPrisförändringKonsumentverketLivsmedelspriserBergendahlsMatpriskollenMatpriser

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev