Dagligvarunytt har tillsammans med Market och tidningen Resumé besökt åtta matvarubutiker, samt Matsmarts erbjudande-avdelning. Alla rabatter och kampanjer har granskats – och det finns enligt jurister och experter en hel del tveksamheter. Foto: Grafik: Yasmine Winberg
Kampanjhetsen i dagligvaruhandeln – så maxar kedjorna med låga rabatter: ”Blir nästan löjligt”
”Rabatter” på noll kronor och ”erbjudanden” under anständighetsgränsen. När lågkonjunkturen står inför dörren och priserna skenar är det en hård kamp om hushållskassan. Men många kampanjer för konsumenterna bakom ljuset, visar en stor granskning från Dagligvarunytt, Market och Resumé, som gett sig ut i butikerna.
– Man vill så absolut berätta om hur billig man är att det nästan blir löjligt, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
✓ Så lockas konsumenter till falska ”klipp” genom marknadsföring.
✓ Skyltningen i butiken – så fångar den konsumentens uppmärksamhet.
✓ Därför skapar nya lagen ett dilemma för handlarna kring ordinariepriset.
✓ Vanliga frasen som dumförklarar konsumenten.
✓ Copyn som utgör vilseledande marknadsföring.
✓ Så stor andel av rabatterna är under tio procent.
✓ Juristens tankar om gråzonerna i rabattdjungeln.
✓ Stora skillnaderna i snittrabatt mellan butikerna.
Amanda Törner
Loke Westberg
Att tuffare tider väntar är det nog ingen som tvekar på. Kriget i Ukraina har skapat ett oroligt omvärldsläge, inflationen är skyhög och Konjunkturinstitutet räknar med att de svenska hushållen
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.