Ica Maxi fortsätter att pressas hårt av sina konkurrenter. Sveriges största dagligvarukoncept tappar köpare. Samtidigt är de som stannar kvar mindre lojala. ”Kunderna springer till fler butiker”, säger GFK:s analytiker Bo Engström om siffrorna för slutet av 2022 och inledningen av 2023.
Foto: Monika Nilsson Lysell
Ica Maxis bakslag – här är siffrorna som avslöjar hur många kunder jätten tappar
Ica Maxi har haft ett nytt jobbigt kvartal. Samtidigt lyfter flera konkurrenter – mycket. Det visar ny statistik som Dagligvarunytt kan presentera exklusivt i dag.
Läs om:
✓ Grafik med siffror för alla 13 butiksvarumärken.
✓ Kundernas tydliga svek mot Icas stormarknader.
✓ Exceptionella tillväxten för Axfoods alla koncept.
✓ Willys ryck i toppen – och avståndet till de andra.
✓ Coops comeback och framgångar i båda kanalerna.
✓ Lidls stora svaghet jämfört med andra kedjor.
✓ Lilla kedjans kraftiga ökning av snittkvittona.
Thomas Ohlén
Dagligvarunytt kan i ett mångårigt och exklusivt samarbete med undersökningsföretaget GFK avslöja att Axfoods lågpriskedja Willys avslutade 2022 och inledde 2023 bäst av alla butiksvarumärken i dagligvaruhandeln.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.