Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kartläggningar

Ica-butiker hissar priserna på nätet – stort lyft sedan årsskiftet: ”Måste väl kompensera sig”

Publicerad: 13 april 2021, 10:52

Icas och Hemköps onlinepriser steg mest första kvartalet i år. Priserna hos Ica dras upp av stora höjningar i vissa butiker.

Foto: Björn Dalin

Ica har blivit störst online – och höjer just nu priserna mest. Vissa butiker har justerat dessa med uppåt sex procent i år. ”De ser sannolikt att affären inte är lönsam”, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.


Ämnen i artikeln:

City GrossCoopHemköpIca KvantumIca MaxiIca NäraIca SupermarketMathemMat.seWillys

Dagligvarunytt kan i samarbete med undersökningsföretaget Matpriskollen berätta att priserna på identiska varor i dagligvaruhandeln steg mest online under årets inledande tre månader.

Ökningen uppgick till 0,4 procent.

– Prishöjningarna har hittills i år varit betydligt högre i e-handeln än i fysiska butiker, säger Ulf Mazur till Dagligvarunytt.

Pricetrackerindex visar att Hemköp och Ica höjde sina onlinepriser med 0,5 procent första kvartalet.

Skillnaderna mellan Ica-butiker är dock betydande och vissa handlare har förändrat sina priser med nära sex procent.

– Ett antal Ica-butiker sticker iväg prismässigt och drar upp snittet.

Vad beror de stora prisökningarna på?
– Ica-handlaren har friheten att sätta egna priser och förutsättningarna skiljer sig givetvis åt på respektive marknad. Butiker tävlar ofta om gratis plock eller billig hemleverans och på något sätt måste den här tjänsten självfallet finansieras. Servicen kostar mer än den smakar och de som höjer priserna kan helt eller delvis kompensera sig för kostnaden, säger Ulf Mazur.

City Gross, Coop Online och Mathem höjde priserna med 0,1 procent enligt Pricetrackerindex.

Axfoods varumärken Mat.se och Willys rörde totalt sett inte sina den här mätperioden.

Willys justerade inte sina e-handelspriser januari-mars.

Foto: Kalle Östgren

– Mat.se och Willys såg uppenbarligen inget behov av att göra justeringar.

Priserna på identiska varor i den fysiska handeln steg januari-mars med bara 0,1 procent.

Differensen till den snabbväxande e-handeln uppgick därmed alltså till 0,3 procentenheter.

– Prisrörelserna har varit måttliga i den delen av dagligvaruhandeln i år, säger Ulf Mazur.

Hemköp höjde priserna med 0,5 procent och följdes av Ica Nära på 0,3 procent och Ica Maxi och Ica Kvantum på 0,2 procent.

City Gross och Stora Coop nöjde sig medan 0,1 procent, Willys låg kvar på oförändrad nivå medan Ica Supermarket sammantaget drog ned priserna med 0,1 procent.

Ica Supermarket är den enda profil som har sänkt priserna sedan årsskiftet.

Foto: Thomas Ohlén

– Ica Supermarket var mest prisoffensivt i ett flertal kategorier.

Butikspriserna på identiska varor höjdes mest på matfett, köttfärs och hårdost: 1,8 procent, 1,3 procent respektive 1,2 procent

Nötter och mandlar blev 1,9 procent billigare och priserna sänktes även bland annat med 0,7 procent på chark, med 0,5 procent på marmelad och sylt och med 0,4 procent på kaffe.

– Prisändringarna sker vid olika tidpunkter för olika kategorier beroende på revideringsfönster, säger Ulf Mazur och tillägger att det normalt är ett spel mellan aktörerna för att se att man inte är först med att höja priset.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.