Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggningar

Här är hälsomärkningen som alla känner till

Publicerad: 15 april 2021, 12:00

Nyckelhålet är en välkänd symbol som visar vägen till de hälsosamma alternativen i hyllan.

Foto: Pontus Edman

Nästan alla konsumenter i Sverige, 97 procent, har hört talas om Nyckelhålet. Och mer än hälften köper nyckelhålsmärkta produkter, åtminstone ibland. Det visar en ny undersökning från Livsmedelsverket.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenLeverantörLivsmedelsmärkning

Nyckelhålet är en av de mat-märkningar som svenska konsumenter känner till allra bäst, det gäller oavsett kön, utbildningsnivå, inkomst och bostadsort.

Det visar en färsk undersökning som Livsmedelsverket låtit företaget Origo Group genomföra via en enkät till drygt tusen personer mellan 18 och 80 år.

Undersökningen visar alltså att 97 procent har hört talas om Nyckelhålet. Mer än hälften av de som känner till märkningen köper nyckelhålsmärkta produkter ibland, ofta eller alltid. Och hälften tycker att det är enkelt att hitta mat med Nyckelhålet, framför allt bröd och andra spannmålsprodukter.

– Kort utbildning och låg inkomst är förknippat med sämre matvanor och ökad ohälsa, det vet vi från tidigare studier. Därför är det positivt att Nyckelhålet är välkänt i samtliga grupper, säger Veronica Öhrvik, projektledare för Livsmedelsverkets regeringsuppdrag om Nyckelhålet.

Åtta av tio av de som känner till Nyckelhålet förknippar märkningen med hälsosam mat och mer än sex av tio tycker att symbolen gör det lättare att välja hälsosamt.

Närmare hälften kopplar ihop Nyckelhålet med påståenden som ”en märkning jag litar på” och ”seriöst”. Bland 18-25-åringarna är det närmare en av fyra som uppfattar Nyckelhålet som ”modernt”, medan bara 5 procent i åldersgruppen 65-80 år svarar samma sak.

– Nyckelhålet har funnits i över 30 år och vi hoppas att även nya generationer ska upptäcka att man inte behöver byta liv för att äta lite nyttigare, säger Veronica Öhrvik.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News