Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggningar

Han pekar ut fallgroparna i det höga kampanjtrycket: ”Då riskerar man att elda för kråkorna”

Publicerad: 22 november 2022, 13:09

”I vissa fall vet företagen inte ens vilka kampanjer som var bäst respektive sämst senaste året”, säger Martin Warberg, expert på Analyse2.

Foto: Monika Nilsson Lysell / Pressbild

När en allt större del av konsumenternas varukorg utgörs av varor köpta till kampanjpris, blir smarta kampanjer en överlevnadsfaktor. Trots det görs de flesta kampanjer på rutin, och utan analys, enligt experten Martin Warberg.

Ämnen i artikeln:

PrisförändringLeverantör

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


En undersökning som företaget Analyse2 gjort med 36 så kallade ”fast moving consumer goods”-företag visar att 89 procent har svårt att analysera effekten av en kampanj.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev