Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggningar

Exklusiva siffror: Priserna på nätet steg mest: ”Fullt logiskt ta betalt för plocket”

Publicerad: 5 mars 2021, 06:03

Hemköps priser på identiska varor steg med 0,4 procent i januari och februari.

Foto: Thomas Ohlén

Dagligvarupriserna på identiska varor ökar bara marginellt. Men e-handeln sticker ut – med fortsatta justeringar uppåt. ”Butikerna behöver finansiera plocket”, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.


Ämnen i artikeln:

City GrossCoopHemköpIca KvantumIca MaxiIca NäraIca SupermarketMathemMat.seWillys

Dagligvarunytt kan i ett exklusivt samarbete med undersökningsföretaget Matpriskollen berätta att priserna på identiska varor steg med i genomsnitt låga 0,1 procent i den fysiska handeln årets inledande två månader.

Kartläggningen avslöjar att Hemköp stack ut – med en prisökning på 0,4 procent.

– Hemköp har framför allt höjt priserna på frukt och bär, mejeri och ost, säger Ulf Mazur till Dagligvarunytt.

Ulf Mazur, vd, Matpriskollen

Foto: Matpriskollen

Ica Supermarket var enligt nya Pricetrackerindexet enda butiksvarumärket som drog ned priserna i januari och februari.

Sänkningen uppgick till 0,2 procent.

– Grönsaker, charkprodukter, fisk och skaldjur, vegetariskt och bröd har blivit lite billigare hos Ica Supermarket.

E-handeln växte med 94,5 procent 2020 och i januari ökade kanalens försäljningsandel till sju procent.

Priserna på identiska varor online steg under mätperioden med 0,3 procent.

– Butikerna utför en personalintensiv tjänst och det är fullt logiskt att de behöver betalt för plocket, säger Ulf Mazur.

Pricetrackerindex visar att Ica och Hemköp höjde e-handelspriserna med 0,4 procent i januari och februari.

Siffran för Ica dras upp av prishöjningar på uppåt åtta procent i ett antal Ica-butiker de gångna tolv månaderna.

Icas e-handelspriser ökade med 0,4 procent årets första två månader.

Foto: Björn Dalin

– Ica-handlare upplever sannolikt ett behov av att ta bättre betalt på nätet.

Smör är en av de viktiga produkterna i dagligvaruhandeln och prisökningen på Arlas normalsaltat smör (500 gram) ökade i genomsnitt med fem procent.

Willys och City Gross höjde mest: 6,9 procent respektive 6,8 procent

– Överraskande att inte alla aktörer har höjt smörpriserna eftersom svenskt smör är en ”prismarkör”, lockvara och alltid med i PRO:s prisundersökningar, säger Ulf Mazur.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News