Kartläggningar
Exklusiva siffror: Priserna på nätet steg mest: ”Fullt logiskt ta betalt för plocket”
Publicerad: 5 mars 2021, 06:03
Hemköps priser på identiska varor steg med 0,4 procent i januari och februari.
Foto: Thomas Ohlén
Dagligvarupriserna på identiska varor ökar bara marginellt. Men e-handeln sticker ut – med fortsatta justeringar uppåt. ”Butikerna behöver finansiera plocket”, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.
Dagligvarunytt kan i ett exklusivt samarbete med undersökningsföretaget Matpriskollen berätta att priserna på identiska varor steg med i genomsnitt låga 0,1 procent i den fysiska handeln årets inledande två månader.
Kartläggningen avslöjar att Hemköp stack ut – med en prisökning på 0,4 procent.
– Hemköp har framför allt höjt priserna på frukt och bär, mejeri och ost, säger Ulf Mazur till Dagligvarunytt.
Ulf Mazur, vd, Matpriskollen Foto: Matpriskollen
Ica Supermarket var enligt nya Pricetrackerindexet enda butiksvarumärket som drog ned priserna i januari och februari.
Sänkningen uppgick till 0,2 procent.
– Grönsaker, charkprodukter, fisk och skaldjur, vegetariskt och bröd har blivit lite billigare hos Ica Supermarket.
E-handeln växte med 94,5 procent 2020 och i januari ökade kanalens försäljningsandel till sju procent.
Priserna på identiska varor online steg under mätperioden med 0,3 procent.
– Butikerna utför en personalintensiv tjänst och det är fullt logiskt att de behöver betalt för plocket, säger Ulf Mazur.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.
Pricetrackerindex visar att Ica och Hemköp höjde e-handelspriserna med 0,4 procent i januari och februari.
Siffran för Ica dras upp av prishöjningar på uppåt åtta procent i ett antal Ica-butiker de gångna tolv månaderna.
Icas e-handelspriser ökade med 0,4 procent årets första två månader. Foto: Björn Dalin
– Ica-handlare upplever sannolikt ett behov av att ta bättre betalt på nätet.
Smör är en av de viktiga produkterna i dagligvaruhandeln och prisökningen på Arlas normalsaltat smör (500 gram) ökade i genomsnitt med fem procent.
Willys och City Gross höjde mest: 6,9 procent respektive 6,8 procent
– Överraskande att inte alla aktörer har höjt smörpriserna eftersom svenskt smör är en ”prismarkör”, lockvara och alltid med i PRO:s prisundersökningar, säger Ulf Mazur.