lördag3 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggningar

Exklusiva siffror för kedjorna – så handlar kunderna: ”Tydlig tillväxt från hög nivå”

Publicerad: 10 augusti 2021, 11:17

E-handeln hade en ny stark tremånadersperiod enligt nya siffror från GFK.

Foto: Thomas Ohlén

E-handeln fortsätter att växa – trots lättade restriktioner. Samtidigt ökar kundstocken för sex fysiska aktörer. Här kan du se utvecklingen kedja för kedja i dagligvaruhandeln.

Ämnen i artikeln:

City GrossCoopHemköpIca KvantumIca MaxiIca NäraIca SupermarketLidlMathemMat.seTempoWillys

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Regeringen och myndigheter har successivt lättat på restriktionerna och råden kopplade till coronapandemin men aktuella siffror från undersökningsföretaget GFK avslöjar att e-handeln med dagligvaror ändå fortsätter att locka fler konsumenter.

Kundstocken växte med ytterligare fem procent april-juni.

– Ökningstakten är något lägre än för ett år sedan men det är en tydlig tillväxt från en numera hög nivå, säger GFK:s analytiker Bo Engström till Dagligvarunytt.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

31 procent av svenskarna klickade hem dagligvaror vid minst ett tillfälle under kvartalet och därmed var onlinepenetrationen lika hög som för den fysiska delen hos Stora Coop.

– Kanalen har fått ett lyft i penetration till en ny nivå sedan pandemin bröt ut i början av 2020.

Lojaliteten steg samtidigt med sju procent enligt GFK och en e-handelskund lägger 27 procent av sina inköp av dagligvaror online.

Ica Maxi har fortsatt de mest lojala kunderna i dagligvaruhandeln.

Foto: Susan Berzelius

Ica Maxi och Ica Kvantum är enda två fysiska butiksvarumärkena med trognare köpare.

– Hushåll som e-handlar dagligvaror är uppenbarligen nöjda med tjänsten, resonerar Bo Engström om den höga lojaliteten.

GFK:s senaste kartläggning visar att snittkvittot för e-handeln ökade med tre procent till 681 kronor.

Motsvarande tal för den fysiska delen av branschen sjönk parallellt med två procent till 275 kronor.

– E-handelskunden lägger betydligt mer i inköpskorgen och det ger aktörerna goda möjligheter till merförsäljning.

Snittkvittot online steg april-juni till 681 kronor och det är betydligt mer än den fysiska handelns 275 kronor.

Foto: Susan Berzelius

Restriktionerna lättade ytterligare i mitten av juli. Hur kan det påverka hushållens intresse för att e-handla mat?
– Tillväxten av nya kunder kan komma att bromsa in men den höga lojaliteten talar för att online har goda förutsättningar att fortsätta att ta marknadsandelar, säger Bo Engström.

Tempo har länge haft en positiv utveckling och rekryterade åtta procent fler kunder april-juni.

Lidl kom tvåa med en kundstock som enligt GFK var sju procent större för ett år sedan.

– Ett styrkebesked av Lidl med tanke på att kedjan redan ligger på en hög nivå och dessutom saknar e-handel i Sverige.

Lidl och dess Sverigechef Johan Augustsson fortsätter att rekrytera fler hushåll som kunder. Foto: Pelle Lundberg

Ica Supermarket hade ett exceptionellt starkt kvartal – och nådde fyra procent fler kunder och förbättrade lojaliteten med tre procent.

Ica Gruppens månadssiffror visar att profilen redovisade en hög försäljningstillväxt i juli (4,5 procent).

– Penetrationen för Ica Supermarket ökade från en hög nivå och det kan bero på lättade restriktioner. Ica Supermarket har ju god tillgänglighet via det omfattande butiksnätet över hela landet, säger Bo Engström.

LÄS OCKSÅ: Ica Supermarket vände till plus – handlarens jubel efter lyftet: ”Aldrig sålt så mycket” 

Willys hade ännu en imponerande tremånadersperiod och kedjans fysiska del nådde fler hushåll som dessutom blev lojalare.

GFK:s siffror visar 52 procent av hushållen besökte Willys butiker minst en gång under kvartalet och det var klart mest i dagligvaruhandeln.

– Lågprisimagen är stark och e-handeln med en snabb utrullning av Hämta-stationer förstärker det totala erbjudandet för Willys och det mindre konceptet Willys Hemma.

Willys och vd Thomas Evertsson når flest kunder i den fysiska handeln. April-juni handlade 52 procent av hushållen minst en gång i kedjans butiker. Foto: Julia Sjöberg

Ica Maxis fysiska penetration sjönk dock till 46 procent och avståndet upp till Willys är därmed sex procentenheter.

En förklaring till det lägre talet är sannolikt att stormarknadskunderna det drygt senaste året har flyttat inköp till nätet.

– Ica har hittills redovisat en hög e-handelstillväxt och vi ser i vår data att lojaliteten till Ica Online utvecklas starkt. Det ska bli spännande att se siffrorna i Ica Gruppens Q2-rapport nästa vecka, påpekar Bo Engström.

 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev