Priserna på dagligvaror har skjutit i höjden i år och det påverkar hushållens val av butik. Dagligvarunytt presenterar i dag förändringstalen aktör för aktör senaste kvartalet. Vissa kedjor har en kraftigt växande kundstock medan andra tappar.
Foto: Daniel Norman
Exklusiva kundsiffror kedja för kedja – här är vinnarna och förlorarna när priserna skenar
Svenskarna pressas hårt av betydligt högre kostnader för bland annat lån, drivmedel och el och det påverkar dagligvaruhandeln.
Konsumenternas förändrade beteende skapar vinnare och förlorare.
Dagligvarunytt kan i dag visa hur kundströmmarna har rört sig för alla aktörer senaste tre månaderna.
Läs om:
✓ Prisets betydelse för val av inköpsställe
✓ Kedjorna som värvar flest kunder
✓ Aktörerna som tappar besökare
✓ Xtras påverkan på Coop
✓ Stormarknadernas utveckling
– Hushållen kommer att planera inköpen mer, spår GFK:s analytiker Bo Engström.
Thomas Ohlén
Dagligvarunytt kan i ett exklusivt samarbete med undersökningsföretaget GFK berätta att aktörer i dagligvaruhandeln som konsumenterna anser har en attraktiv prisprofil är vinnare i senaste kartläggningen över hur drygt 4
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.