Willys har stora framgångar – med högre försäljning och starkare lönsamhet. ”Willys är en helt annan kedja än för tio år sedan”, säger Hemköpshandlarnas starke man Samir Cherif.
Foto: Susan Berzelius
Därför vinner Willys slaget om kunderna: ”Har gjort en enorm resa”
Willys har senaste åren skakat om dagligvaruhandeln. Försäljningen lyfter. Liksom lönsamheten. Men vad gör Willys så bra? Vad får Ica-handlare att ropa efter ett eget lågpriskoncept? Och hur vinner man matchen lokalt?
Fyra branschexperter, en handlare inom samma koncern och en konkurrent på Ica ger svaren.
Läs om:
✓ Därför växer Willys så mycket
✓ De ”råare” butikerna
✓ Lönsamma satsningen på EMV
✓ Prisgapet till Ica Maxi
✓ Framgången hos de mest prismedvetna
✓ Hemköp-profilens hyllning
✓ Ica Maxi-handlarens segerrecept
Thomas Ohlén
Dagligvarunytt har granskat Axfoods kvartalsrapporter sedan 1 januari 2016 och bland annat kartlagt dotterbolaget Willys försäljning, tillväxttakt, ekonomiskt utfall och hur nätverket av butiker har förändrats de här åren.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.