Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggningar

Butikernas baksmälla – här är nya säljsiffran i HUI:s prognos: ”Tuffa jämförelsetal”

Publicerad: 11 juni 2021, 06:01

Krogar och kaféer har börjat att återhämta sig och det påverkar dagligvaruhandelns försäljning.

Mode, sport och heminredning kan se fram emot ett starkt 2021. Däremot skriver HUI ned prognosen för dagligvaruhandeln. ”Krogarnas comeback är en anledning”, säger analytikern Ola Nevander.


Ämnen i artikeln:

City GrossCoopHemköpIca KvantumIca MaxiIca NäraIca SupermarketLidlMathemMat.seTempoWillys

HUI spådde i mars att dagligvaruhandeln skulle växa med 2,5 procent i löpande priser i år men nu justeras siffran alltså ned.

Nya prognosen är två procent.

– Försäljningen i dagligvaruhandeln har varit svag under inledningen av det här året och jämförelsetalen från 2020 är tuffa, säger Ola Nevander till Dagligvarunytt om den lägre nivån.

LÄS OCKSÅ: Comeback för krogarna – då väntas matbutikerna tappa fart: ”Tillväxten bromsar in något” 

En förklaring till sänkta prognosen är att befolkningstillväxten 2020 var den lägsta på 15 år på grund av många dödsfall och minskad invandring.

Även framåt ser ökningstakten ut att bli lugnare än bedömningar innan coronapandemins utbrott.

– Det sänker tillväxten något.

Vaccinationer genomförs i snabb takt i Sverige och det har resulterat i viss återhämtning för krogar och kaféer.

Vaccinationer genomförs i snabb takt i Sverige.

SCB:s siffror för mars visade en markant ökning av restaurangkonsumtionen även om branschen har långt kvar till 2019 års nivåer.

– Restaurangernas comeback är ytterligare en anledning till att dagligvaruhandeln kan vänta sig låg försäljningstillväxt det här året, säger Ola Nevander.

Detaljhandelsindexet från SCB visar en försäljningsutveckling på 0,1 procent i löpande priser januari-april i år jämfört med samma period 2020.

Svensk Dagligvaruhandels siffror uppgick samma period till två procent och skillnaden förklaras bland annat med att den pressade gränshandeln, specialiserade livsmedelsbutiker och conveniencebutiker inte fångas helt av Dagligvaruindex medan e-handelsaktörer inte helt täcks av SCB:s siffror. 

Så spår HUI för 2021

Bransch och tillväxt (%)
All detaljhandel:
3,0.
Dagligvaror: 2,0.
Sällanköp: 3,5.
Byggvaruhandel: 3,0.
Hemelektronik: 3,0.
Kläder och skor: 8,0.
Möbler och heminredning: 4,0.
Sport- och fritid: 6,0.
Fotnot: Siffrorna är i procent och löpande priser.
Källa: Detaljhandelns konjunkturrapport juni 2021 (HUI).

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.