Nyheter och ekonomiska kartläggningar inom svensk dagligvaruhandel.
Kartläggningar
Nya siffror från GFK visar hur inflationen pressat hushåll med osäker inkomst till dramatiska förändringar i livsmedelsinköp. Experten Myriam Martensen manar branschen till samarbete. ”Så att det här inte resulterar i en ny hälsokris.”
Kartläggningar
Ica Kvantum lyfter och rekordmånga butiker omsätter mer än en halv miljard kronor. Det visar Dagligvarunytts omfattande granskning av alla 129 butiksbolagen.
Läs om:
✓ Klicka på kartan – ekonomiska siffror för alla Ica Kvantum.
✓ Sensationella ettan på listan: ”Priset är ännu viktigare.”
✓ Jättens fortsatta framgång – vägrar byta till Ica Maxi.
✓ Succén efter alla stora satsningar: ”Var väl förberedda.”
✓ Supermarket blev Kvantum – lyfte med 73 procent.
✓ Butikernas lägre marginal: ”Klarar inte lönsamheten.”
Kartläggningar
Axfood och Ica presenterar rapporterna för första kvartalet onsdag morgon. Dagligvarunytt kan redan i dag avslöja var hushållen shoppade dagligvaror. Här är siffror för branschens 13 största butikskoncept – och e-handeln.
Kartläggningar
Konsumentens personliga smak är en av faktorerna som påverkar hur stora prishöjningarna blir. Här kan etablerade globala bolag ha en fördel. ”En vara som är lätt att ersätta är det svårare för både producent och handel att höja priset på” säger Fredrik Wilhelmsson vid Lunds universitet.
Kartläggningar
Samtidigt som handelns marginaler krymper, ökade flera globala leverantörer sin lönsamhet och försäljning under 2022. Tre globala koncerner stärkte rörelsemarginalerna, visar Dagligvarunytts kartläggning. ”Vi har endast överfört 75 procent av den kostnadspress som vi har upplevt”, uppger brittiska Unilever.
Kartläggningar
Det är påsklov och högsäsong i svenska fjällen. Skidturisterna är tillbaka efter pandemin – och dagligvaruhandeln mår bra. Det visar Dagligvarunytts stora granskning av boksluten.
Läs om:
✓ Hela listan – med omsättning och tillväxt för 26 butiker.
✓ Butiken som är överlägsen etta: ”Suget har varit stort.”
✓ Ständiga och stenhårda kampen mellan Sälen och Åre.
✓ Ica-butiken nådde toppen – som Tempo: ”Jättenöjda.”
✓ Framtida konkurrensen – så kan fjällen slå Alperna.
✓ Ica-entreprenören med imperiet i Hemavan: ”Full fart.”
Kartläggningar
De är unga, drivna och inspirerande. Dagligvarunytt har tillsammans med våra läsare identifierat 68 talanger upp till 35 år som hyllas av kunder, medarbetare och chefer. Här är 2023 års lista med stjärnor från bland annat Coop, Axfood, Ica och Lidl. Läs om:
✓ Stjärnan som blev ansvarig för ortens enda matvarubutik – efter bara tre dagars praktik.
✓ Den unga butikschefen som av Hemköp-kollega beskrivs som ”en av de bästa sen jag började i butik 1978”.
✓ 24-årige försäljningschefen som utvecklar personal ”på ett otroligt sätt”.
✓ 21-åriga Ica-chefen som hyllas som ”en otrolig problemlösare”, och ”en av de smartaste och mest analytiska” personerna någonsin.
✓ 22-åringen som beslutade att driva den anrika butiken vidare – till bybornas jubel.
✓ Willys-chefen som skapat en ”grym butiksupplevelse”.
Kartläggningar
Coop och franchise har länge varit ett tabu. Men fler och fler butiker drivs av företagare. Och lönsamheten i deras bolag är generellt hög. Det visar Dagligvarunytts omfattande granskning.
Läs om:
✓ Hela listan – alla butiker ort för ort som leds av företagare.
✓ Bolagens urstarka marginaler – utklassar Ica-handlarna.
✓ Miljonutdelningen till företagarna: ”Måste vara win win”.
✓ Tydliga budskapet om franchise: ”Jobbar 60-70 timmar i veckan.”
✓ Här jagar Coop nya franchisetagare: ”Passar särskilt bra.”
Kartläggningar
Det pyr av missnöje i Axfood. Nu vädrar flera handlare kritik mot koncernens interna villkor – samtidigt anklagas ledningen för särbehandling av de egenägda butikerna. Läs om:
✓ Skilda inköpspriserna.
✓ Vinstkraven.
✓ Jämförelsen med Ica: "Får inte samma hjälp"
✓ Matrebellens kritik mot Dagab
”Willys är i toppen och vi är nere i botten”, säger en handlare till Dagligvarunytt.
Kartläggningar
Dagligvaruhandeln skakas om av fortsatt skenande priser – och kundrörelserna mellan butikerna har aldrig varit så stora.
Läs om:
✓ Exceptionella lyftet för de största: ”Jagar pris.”
✓ Så många svenskar handlade hos branschens etta.
✓ Enda stormarknaden som växer: ”Trenden positiv.”
✓ Bakslagen under vintern för Icas ledande profiler.
✓ Tvärnit för uppstickaren: ”Behöver öka tillgängligheten.”
Kartläggningar
Dagligvaruhandeln sväller – med tusentals nya medarbetare. Det visar Dagligvarunytts granskning av jättarna i branschen.
Läs om:
✓ Så många fler jobbar på Ica Gruppen och Ica Sverige.
✓ Därför har Axfood anställt så många nya.
✓ Lågpriskedjornas enorma ökning – på bara fem år.
✓ Coops nya jätte – efter omskrivna fusionen.
✓ CBS stora minskning efter alla spektakulära affärer.
Kartläggningar
Ica Maxi har haft ett nytt jobbigt kvartal. Samtidigt lyfter flera konkurrenter – mycket. Det visar ny statistik som Dagligvarunytt kan presentera exklusivt i dag.
Läs om:
✓ Grafik med siffror för alla 13 butiksvarumärken.
✓ Kundernas tydliga svek mot Icas stormarknader.
✓ Exceptionella tillväxten för Axfoods alla koncept.
✓ Willys ryck i toppen – och avståndet till de andra.
✓ Coops comeback och framgångar i båda kanalerna.
✓ Lidls stora svaghet jämfört med andra kedjor.
✓ Lilla kedjans kraftiga ökning av snittkvittona.
Kartläggningar
Att nå de allt mer pressade konsumenterna med budskapet om att lågprisjakten kan slå mot svensk beredskap blir ett hästjobb för branschen. ”Men vi måste hålla i den här frågan”, säger Jenny Asplund, konsult på Macklean.
Kartläggningar
Livsmedelsföretagen larmar nu om ett brant fall för svenskproducerat. Lönsamheten i branschen ligger redan på rekordlåga nivåer efter ett år då kostnaderna skenade.
Men konsumenternas vikande lojalitet slår ojämnt.
Läs om:
√ Vilka konsumenttrender som puttat ner svenskt från tronen.
√ Varorna som tappar – och rusar – under starten av 2023.
√ Om Arlas gir – när efterfrågan viker.
√ Framtidsutsikterna för 2023.
Kartläggningar
Under årets inledande månader accelererade kundernas jakt på bäst pris på sina favoritvarumärken Data över sökhistoriken i appen Ereklamblad avslöjar kundernas sjunkande lojalitet med ”sin” butik.
Läs om:
√ Populäraste varumärket – som får kunder att byta butik.
√ Kedjornas vanligaste kampanjvaror.
√ Vilka kedjor som ökat – och minskat – antal kampanjvaror.
√ Så lirar kedjornas kampanjer med de populäraste varorna: ”Reklamblad handlar också om att inspirera kunden”
Kartläggningar
Drygt ett till två sidouppdrag är rimligt om man är vd för ett större bolag, enligt Styrelseakademien. Anders Svensson hade fem externa engangemang under sista tiden som vd för Ica – men upplever inte att upplägget krockade med huvudsysslan. "Det påverkade mitt engangemang positivt", säger han.
Kartläggningar
Hushållen tar en allt större kontroll över sina matinköp, visar data från GFK:s konsumentpanel. Kunderna ligger steget före kedjorna, tycker Monica Östergren på GFK, som pekar ut trenderna i köpmönster. Läs om:
✓ Veckodagarna som dominerar i handeln – och fredagstrenden inom non food: ”Både matbutiker och varumärken utmanas”
✓ Kundgruppen som är drivande i en allt mer dominerande fyndjakt.
✓ Hotet mot mellanstora butiker och a-varumärken: ”Har börjat ifrågasätta”
✓ Tuffa budskapet till kedjorna: ”Slumpmässiga rabatter är inte intressant”
Kartläggningar
Dagligvarunytts årliga kartläggning av vd-lönerna är här – och det händer stora saker på årets lista. Läs om:
✓ Inkomsterna för branschens 22 toppchefer.
✓ Nya ettan – med en rekordlön som utklassar alla andra.
✓ Skeva könsfördelningen – bara en kvinna tar sig in på topp tio.
✓ Lönetappet för förra årets etta.
✓ Stora ökningen för Coops chefer.
Kartläggningar
Matkassebolagen skakas om av tyska jätten Hello Fresh, som intar platsen som svensk marknadsledare bara tre år efter lanseringen. Anrika Middagsfrid skruvar nu på sitt erbjudande för att möta hårdare konkurrens. ”Vi behöver vara på tå nu”, säger vd Malin Wiklander.
Kartläggningar
Fakta måste upp på bordet om handeln ska lyckas styra rätt i kritikstormen, enligt två kommunikationsexperter. Men åsikterna om vad som är rätt och fel i sakfrågan är svåra att komma runt. ”Du ska helst vara hatad av rätt anledning”, säger pr-konsulten Charlie Stjernberg.
Kartläggningar
Med åtta nya färskvarucoacher som delar sin arbetstid mellan den egna och andra butiker ska City Gross lyfta försäljningen. Interna profilen Svante Wedin frontar förändringsarbetet. ”Jag slår på min radar redan när jag parkerar bilen. ”