Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Investeringar

Specialisterna på kunddata går samman: ”Kommer att ge våra kunder möjlighet att fatta smartare beslut”

Publicerad: 6 juli 2022, 08:40

Foto: Getty Images

Två specialister på kunddata blir en. Gfk och Nielsen IQ går samman och bildar ett gemensamt bolag. ”Kommer att ge våra kunder möjlighet att fatta smartare beslut”, säger Eva Böhm, presskontakt för Gfk


Gfk och Nielsen IQ, som bägge levererar kunddata till många retailers, går samman. 

– Att gå samman med Nielsen IQ är ett logiskt nästa steg för oss i i vårt företags utveckling. Kombinationen kommer att göra det möjligt för oss att ge våra kunder möjlighet att fatta smartare beslut i sina organisationer på en global skala och samtidigt skynda på vår innovationsresa. Detta kommer att skapa betydande tillväxtmöjligheter för oss, säger Eva Böhm till Dagligvarunytt. 

Målet är att bolagen tillsammans ska skapa en ledande global leverantör av analyser inom konsumentbeteende och detaljhandelsutveckling. 

– Transaktionen väntas slutföras senare i år eller i början av nästa. Fram tills dess kommer bägge företagen att fortsätta att vara två separata bolag som fokuseras på sin egen verksamhet, säger Eva Böhm. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev