Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Investeringar

Nytt nummer – om miljardregnet i norr och de utländska dagligvarujättarnas innovationer

Publicerad: 26 november 2021, 08:51

Dagligvarunytt nummer 47 2021.

Investeringar på minst 1000 miljarder kronor och mellan 7000 och 8000 nya arbetstillfällen. Det är vad som väntar i Norrland. I nya numret av Dagligvarunytt reder vi ut vad det här innebär för dagligvaruhandeln.


Ämnen i artikeln:

Coop NorrbottenGränshandelLivsmedelsföretagenDark storesCoopIca GruppenTempoIca Maxi

Vi pratar med flera handlare, experter, Coop Norrbottens vd Peter Fjällborg samt Norrbottens handelskammares vd Linda Nilsson om vad som krävs för att handeln ska kunna dra nytta av miljardregnet i norr. Det visar sig att det krävs ansträngningar på många håll – annars finns risk för en ”fly in, fly out”-effekt, enligt handelsexperten Fredrik Bergström på WSP Advisory.

I nya numret av Dagligvarunytt fördjupar vi oss också i de stora internationella dagligvarujättarnas olika innovationer. Läs om satsningarna som är på gång hos bland andra Tesco, Costco, Walmart, Carrefour och Aldi.

Dessutom: En rejäl genomgång av darkstore-aktörerna Vemblas, Wolts och Foodoras aggressiva planer för att tugga i sig andelar av dagligvarumarknaden i Sverige.

Du som är prenumerant kan ta del av allt innehåll i tidningen digitalt, genom att logga in och läsa vår e-tidning här. Om du saknar prenumeration kan du teckna en här, så får du omedelbart ett inlogg.

Dagligvarunytt nummer 47 2021.

Mer ur innehållet:

Ledare: Företagen har en stor uppgift att locka kompetens till norr

Debatt, Anita Falkenek, vd på Krav: Ekologisk konsumtion gynnar hela kedjan

Pandemin: Butiker beredda på skärpta råd: ”Vi kan ställa om på bara en dag”

Gränshandeln på offensiven inför jul – trots varningsflagg

Handlarna håller högt tempo – bygger om många butiker. Pär Bygdeson: ”Det finns ekonomiskt utrymme att satsa”

Hemköp öppnar för utbyggd e-handel 

UTBLICK SPECIAL: Det här är de internationella jättarnas framtidssatsningar

WWF:s nya köttguide: ”Kunder går mycket på pris – inter beredda att betala mer för eko”

Stort intresse när Ica relanserar mobilskanning: ”Kunderna är redo”

FÖRDJUPNING DARKSTORES: Snabba uppstickare utmanar branschen. Analys Susan Berzelius: ”Planerna faller på sin orimlighet”

Coop slår index – vill växa inom B2B

BUTIK: Så förvandlades Uppsala-butiken från ”kiosk” till en av Icas hetaste

Smarta säljknep – så halverade Ica Maxi Grafiska vägen antalet papperspåsar

Till sist: 100 000 kunder firade Ica-butikens 20-årsjubileum 

Läs allt i nummer 47, som utkommer fredagen den 26 november som papperstidning och e-tidning. Artiklarna läggs också löpande ut på dagligvarunytt.se – du som är prenumerant har tillgång till allt låst material på sajten.

Har du ingen prenumeration på Dagligvarunytt? Lugn, det fixar du här.
Och
här kan du som prenumerant läsa tidningen digitalt.
Är du prenumerant och behöver ett inlogg kan du få hjälp
här.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.