Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Investeringar

Ica kraftsamlar – för att lyfta svensk mat: ”Vi har ett stort ansvar att ta”

Publicerad: 1 juli 2022, 08:16

I sin kända tv-reklam slår Ica ett slag för den svenska matproduktionen.

Ica genomför just nu en av sina mest omfattande marknadssatsningar någonsin där konsumenterna uppmanas att välja svenskt. ”Som ledande aktör har vi en viktig roll och ett stort ansvar att ta”, säger Ica Sveriges vd Anders Svensson.

Ämnen i artikeln:

Ica Sverige

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Det senaste året har varit tufft för många svensk bönder när situationen i omvärlden påverkat dem negativt och lett till kraftigt ökade kostnader. 

Det senaste halvåret har situationen förvärrats ytterligare som en följd av kriget i Ukraina. 

Nu genomför Ica en av sina mest omfattade marknadssatsningar någonsin där konsumenterna uppmanas att fortsätta välja svenskt för att främja det inhemska lantbruket. 

– Som ledande aktör har Ica en viktig roll och ett stort ansvar att ta. Vi har ett samhällsansvar som gör att vi, samtidigt som vi gör allt vi kan för att värna om våra kunder och säkerställa bästa möjliga prisvärde för dem, måste bidra till att säkra en långsiktigt hållbar livsmedelsförsörjning. Vi har arbetat med dessa frågor under lång tid, men vi är nu i ett läge som kräver extraordinära insatser, samverkan och att vi kraftsamlar för den svenska maten på alla fronter, säger Anders Svensson i en kommentar. 

Samtidigt fortsätter andra insatser i syfte att stötta svenska bönder, bland annat genom sortimentsutveckling för att bredda utbudet av svenska varor och genom en särskild orderportal för lokala leverantörer. 

Tidigare i år fattade Ica också beslut om att anpassa inköpsprocesserna för att snabbt kunna justera priser i de fall där man kan se att det ger pengar tillbaka till svensk primärproduktion. 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev