Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Investeringar

Hållbarhetsakuten: Här är företagen som delar på elva Lidl-miljoner

Publicerad: 23 november 2020, 10:11

Ätbara matförpackningar av biomaterial och lokalt producerat fiskfoder baserat på matsvinn. Det är några av de hållbara forskningsprojekt som belönas i årets upplaga av Lidls Hållbarhetsakuten.


I fredags korades årets vinnare av Lidl Future Initiatives – Hållbarhetsakuten. Det handlar om forskningsprojekt som ska påskynda omställning till ett mer hållbart livsmedelssystem och som nu får ekonomiskt stöd för att vidareutveckla sina idéer och genomföra tester och piloter.

Det är totalt fem projekt tillsammans får dela på 11 320 000 kronor, pengar som Lidls kunder bidragit med genom en tidigare prishöjning på plastpåsar.

En av vinnarna är Saveggy AB som får drygt 2,1 miljoner kronor för att tillsammans med Lunds universitet ta fram ätbara livsmedelsförpackningar. Det handlar om ett biobaserat skydd för exempelvis gurka, vilket även ska minska risken för matsvinn.

Fördelarna är uppenbara: Frukt och grönt med längre hållbarhet, mindre matsvinn och minskat beroende av fossil plast.

Ett annat projekt som belönas är Renahav Sverige AB i Kungshamn som får 3,7 miljoner kronor för att ta fram ett lokalt producerat hållbart fiskfoder baserat på matsvinn. Detta ska sedan testas i en landbaserad odling av lax med cirkulärt kretslopp för vattenrening.

I år har även Lidls kunder fått vara delaktiga genom att rösta på sitt favoritprojekt. Vinnaren av Lidls hedersutmärkelse är ”Svinn-labb” från Rädda barnen som belönas med 1 miljon kronor. Projektet går ut på att ge människor i socioekonomiskt utsatta områden ökad kunskap om att äta sunt och hållbart, och samtidigt bidra till att minska matsvinnet.

– Vi är helt tagna av det enorma intresse och engagemang som årets upplaga av Lidl Future Initiatives väckt, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Intresset har varit rekordstort med hela 122 ansökningar, där den gemensamma nämnare varit samverkan, innovation och nytänkande idéer som skapar stora systemförändringar och skyndar på omställningen till hållbar och hälsosam mat för alla konsumenter.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News