Investeringar
90-åringen i ny skrud: ”Uttrycket har inte följt med i utvecklingen”
Publicerad: 3 maj 2022, 06:02
90-åriga Tempo får en ny profil. Foto: Pressbild
Tempo firar 90 i år i maj – och passar på att föryngras. Kedjan får ny profil och skissar på nya butikslösningar. ”Identiteten behöver förnyas och utvecklas”, säger Ted Bergström.
Ämnen i artikeln:
TempoLÄS MER: Branschens största lyft – Tempo värvade flest kunder: ”Vi har höjt lägstanivån”
Samtidigt satsar Tempo alltså på en föryngring – utseendemässigt.
– Identiteten och uttrycket har inte följt med i utvecklingen. Vi vill att Tempo ska uppfattas som en stark och modern kedja. Tempo ska ha en egen och personlig identitet som utvecklas med tiden, säger Tempos och Hemköps gemensamma marknadschef Ted Bergström till Dagligvarunytt.
Tempo får ny logotyp som är ”lite mjukare i formerna” än den gamla och färgpaletten har uppgraderats med betydligt fler färgskalor.
Precis som tidigare har logotypen grön färg som grund.
– Logotypen ska leva över tid och signalera en riktig matkedja som är lokalt förankrad.
LÄS MER: Handlarprofilen om kedjans storlyft – och oväntade karriärbytet: ”En jättepotential för vår bransch”
Tempos och Hemköps gemensamma marknadschef Ted Bergström. Foto: Oskar Omne
LÄS MER: Varuhus, servicehandel och kiosker – nu fyller Tempo 90: ”I dag är vi riktiga matbutiker”
Nya logotypen finns i de direktreklamblad som distribueras till hushållen den här veckan.
Skyltar utanför och inne i butikerna byts ut i samband med förnyelser och etableringar.
– Ingen handlare ska behöva kasta ut allt gammalt, säger Ted Bergström.
Samtidigt har affärsledningen skissat på nya butikslösningar för att ytterligare uppgradera Tempo.
– Nya butikslösningar ska höja kvalitetsnivån och signalera att här finns en bra matbutik.
Tempos sajt ska också göras om i år.
– Hemsidan ska gå i linje med de nya färgerna, typsnittet och loggan, säger Ted Bergström.
LÄS MER: Värvad från Ica – för att lyfta Tempo ännu mer: ”En vilja här att ta nästa kliv”