Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Index

Stora Coops heta år – i butiker och på nätet: ”Vi gör en stark prestation”

Publicerad: 1 Februari 2021, 07:21

Stora Coop försvarade sin fysiska kundstock 2020. Samtidigt lyfte stormarknadernas e-handel kraftigt. ”Vi är mycket stolta”, säger försäljningschefen Pernilla Sandström.


Ämnen i artikeln:

Coop

GFK:s stora kartläggning för 2020 avslöjar att penetrationen minskade för nästan alla dagligvaruaktörer – och stormarknadsformat som Ica Maxi och City Gross tappade åtta respektive sex procent i den fysiska handeln.

Online är en förklaring.

– Kundtappet i den delen vägs säkert till stor del upp av en starkare position i e-handeln, säger GFK:s analytiker Bo Engström till Dagligvarunytt om den remarkabla utvecklingen mellan de två inköpskanalerna.

Men stormarknaderna inom Coop lyckades alltså behålla sin fysiska kundstock.

Stora Coop nådde 45 procent av hushållen – och det var lika mycket som 2019.

– Vi har arbetat långsiktigt med att utveckla vårt erbjudande och gör en stark prestation i Stora Coop. Vi ser i våra mätningar att kunderna uppskattar det vi gör och att det skapar en trygghet, säger Pernilla Sandström på Coop Butiker och Stormarknader (CBS) med butiker i Stockholmsområdet, övriga Mälardalen och delar av Östergötland och Skåne.

Regionala föreningen Coop Mitt (Gävleborg, Dalarna och norra delen av Uppland och Västmanland) bekräftar GFK:s siffror.

– Omsättningen ökade successivt 2020 och under hösten gick den upp ännu mer, säger försäljningschefen Patrik Wallin till Dagligvarunytt.

Coop Butiker och Stormarknader och Coop Mitt genomförde 2019 en omfattande prissänkning på drygt 10 000 artiklar.

I slutet av året infördes dessutom en prisgaranti för medlemmar.

– Positioneringen av Stora Coop har givetvis uppmärksammats av kunder och medlemmar. Vi har dessutom haft fokus på förbättrad drift. Engagemang har varit stort hos butikschefer och medarbetare i att driva utvecklingen. Effekten är ökad kundnöjdhet och medlemsutveckling, fler och lojalare kunder och högre snittköp, säger Pernilla Sandström till Dagligvarunytt.

Patrik Wallin förklarar att prisoffensiven och medlemsgarantin har haft stor betydelse på Stora Coops siffror inom Coop Mitt.

Och antalet kunder är ”många fler”.

– Det innebär en trygghet för kunden att veta att vi har prisgaranti och att vi kan erbjuda ett bra och attraktivt pris. Och coronapandemin har förstås också påverkat försäljningen positivt för Stora Coop.

Bild 1/1  ”Vi har arbetat långsiktigt med att utveckla vårt erbjudande och gör en stark prestation i Stora Coop. Vi ser i våra mätningar att kunderna uppskattar det vi gör och att det skapar en trygghet”, säger Pernilla Sandström på Coop Butiker och Stormarknader (CBS) med butiker i Stockholmsområdet, övriga Mälardalen och delar av Östergötland och Skåne.

Foto: Pressbild

Vad har ni mer gjort mer för att lyckas?

– Vi satsar hela tiden på att förbättra våra fysiska butiker och på att bli ännu bättre på kundbemötandet, säger Patrik Wallin.

Dagligvarunytt har i ett flertal artiklar om e-handelslyftet 2020 berättat att Coop i Sverige har överträffat branschens index nio månader i rad (decembersiffrorna för dagligvaruhandeln publiceras på torsdag 4 februari).

Coop Butiker och Stormarknader ställde om snabbt förra våren och gick exempelvis på bara en månad från plock i tre butiker till 35 butiker inom marknadsområdet.

– Vi lyckades göra det med hög kvalitet för att möta våra kunders behov snabbt, säger Pernilla Sandström.

Coop Mitt växlade också upp online.

– Allt fler väljer att handla hos oss via nätet. Beställningarna plockas och levereras från närmaste Stora Coop. Online ger möjlighet att kunna erbjuda kunden att hämta i de flesta av våra butiker eller att få sin order levererad till hemmet, säger Patrik Wallin.

GFK:s kundindex baseras på en riksrepresentativ panel med drygt 4 000 privathushåll som skannar alla inköp av dagligvaror.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Coop

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.