Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Index

Optimismen stiger i butikerna – men i dagligvaruhandeln åker mungiporna nedåt

Publicerad: 16 Mars 2021, 06:19

Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Optimismen stiger i butikerna när våren kommer och allt fler svenskar vaccineras. Men dagligvaruhandlarna är mer pessimistiska, visar Handelsbarometern från Svensk Handel.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Framtidstron i butikshandeln stiger något i mars. Det visar Handelsbarometern från Svensk Handel. 

Framtidsindikatorn landar på 86,6, vilket fortfarande är en bra bit under neutralt värde på 100. Men det är ändå 1,1 enheter högre än förra mätningen i februari.

– Coronapandemin och utökade restriktioner har inneburit ett stentufft år för många butikshandlare. Handeln längtar efter att samhället ska öppna upp igen och när vaccineringen startat kan handlarna skymta en ljusare sommarhandel i horisonten. Att vaccinationsprocessen inte stoppas upp ytterligare är avgörande för butikerna, säger Karin Johansson.

Det är i sällanköpsvaruhandeln som optimismen stiger. Index hamnar på 86,1 vilket är 5,3 enheter högre än i februari. 

Inom dagligvaruhandeln är Framtidsindikatorn 2,9 enheter lägre än förra månaden och landar på 87,1. 

Inom e-handeln är tongångarna lite mer pessimistiska än i februari. 

– Tillväxten inom e-handeln har varit urstark och trots att framtidsutsikterna faller tillbaka är optimismen fortsatt högre än vid samma period förra året. Även om tillväxttalen i e-handeln väntas minska efter corona har vi bara sett början på den digitala omställningen av branschen, säger Karin Johansson.   

Trots att index är 5,6 enheter lägre än förra månaden landar det ändå på 113,9.

Inom partihandeln landar det på 91,2, vilket är 4,1 enheter lägre än i februari. 

– Coronapandemin har slagit hårt mot många av landets partihandlare och framtidstron är fortsatt under vattenytan, säger Karin Johansson.

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.