Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Index

KPI: Samtliga varugrupper steg i pris – och inflationstakten är uppe i sex procent

Publicerad: 14 april 2022, 08:16

Tomatpriserna steg med över tio procent i mars, enligt Konsumentprisindex från SCB.

Foto: Susan Berzelius

För första gången på många år ökade priserna på samtliga livsmedelsvarugrupper under den gångna månaden, allra mest steg priserna på matoljor, mejeriprodukter, kaffe och frukt. Och nu är inflationstakten uppe i rekordhöga sex procent.


Ämnen i artikeln:

KPI

Med en inflationstakt på sex procent och KPI, Konsumentprisindex, på totalt 1,8 procent är prisökningarna kännbara i såväl butiker som för konsumenter. 

För första gången på länge steg priserna i samtliga livsmedelsvarugrupper vilket innebär att prisökningen för livsmedel totalt låg på 2,4 procent i mars (hela 5,4 procent på rullande tolv månader).

Matoljorna fortsätter att öka kraftigt, +7,7 procent, därefter följer mejerivaror och ägg med en ökning på 4,8 procent.

Varugruppen kaffe, te och choklad ökade med 3,6 procent. På ett år har prisökningarna på enbart kaffe ökat med hela 35 procent. Fruktpriserna steg under samma period med 3,5 procent.

Konsumentprisindex presenteras varje månad av SCB och nästa rapport kommer den 12 maj.

Susan Berzelius

redaktionen@dagligvarunytt.se

Ämnen i artikeln:

KPI

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.