Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Index

Ica koras till Sveriges mest kundempatiska dagligvarukedja

Publicerad: 14 Januari 2021, 13:46

Foto: Ica

Ica utses till den mest kundempatiska dagligvarukedjan i nya tävlingen Empati Grand Prix. ”Väldigt roligt, det är tack vare alla duktiga handlare”, säger Anders Svensson, vd Ica Sverige.


Ämnen i artikeln:

Ica Gruppen

Vid lunchtid i dag avslöjades vinnarna i Empati Grand Prix i ett webbsänt event.

Vinnaren i kategorin dagligvaror: Ica.

I den totala toppen blev det målfoto mellan två kedjor som inte kunde skiljas åt – och därför får dela på förstaplatsen: Kronans Apotek och Naturkompaniet.

Tävlingen bygger på undersökningen Kundempatiindex, där respektive kedjas kunder fått betygsätta hur man upplever företagets förmåga att visa förståelse och medkänsla för kunderna. Empati är en faktor som vuxit i betydelse under det senaste årets coronapandemi, med isolering, osäkerhet och restriktioner i butikerna.

LÄS MER: Här är fyra finalister som kan vinna Empati Grand Prix: ”Duktiga på bemötande” 

Inför årets Empati Grand Prix har 3 000 kunder betygsatt de ledande varumärkena inom åtta kategorier.

– På Ica anser vi att är man stor måste man också vara snäll och det är något vi verkligen försöker eftersträva. Ica-iden med fria handlare gör att vi naturligt finns nära kunderna. Därför känns det väldigt roligt att många kunder uppfattar oss som ett empatiskt varumärke och det är framför allt tack vare alla duktiga Ica-handlare, säger Anders Svensson, vd Ica Sverige.

Bild 1/1  Årets prisutdelning skedde digitalt och leddes av Michael Dahl, analytiker hos Index House, och Arvid Axland, strateg på Pool.

Empati Grand Prix arrangeras av Index House tillsammans med kommunikationsbyrån Pool.

– Ica är på bred front bäst inom dagligvaruhandeln – med ett tydligt avstånd till övriga finalister, säger Michael Dahl, analytiker på Index House,

Han konstaterar samtidigt att det senaste årets pressande omständigheter märks i resultaten och kundernas betyg.

– Ica har lägre siffror än i början av 2020 – vilket även gäller dagligvaruhandeln som helhet. Det märks att det senaste året har slitit på litet, säger Michael Dahl.

Arvid Axland, strateg på Pool, menar att det är betydelsefullt att skapa ett nytt nyckeltal för varumärkesupplevelsen.

 – Känns bra att få hylla företag som är duktiga på empati. Det är inte självklart att det är samma företag som normalt syns och hörs mest, vilket besannades i dag. Det är ett initiativ där hjärta och hjärna möts, säger han.

– Det är en ny dimension, en ny arena med nya stjärnor och nya förebilder. En ny ”empatikarta” tonar fram. Min förhoppning efter dagens gala är att frågan om kundempati fångar ledningens uppmärksamhet som en god affär, säger Michael Dahl.

En kund, mitt i handeln i centrala Stockholm, uttalade sig under sändningen av Empati Grand Prix:

– Jag brukar faktisk välja bort företag som jag upplever som oempatiska.

Här är alla vinnarna

Vinnarna i samtliga åtta kategorier i Empati Grand Prix 2020:

 

Apotek

Kronans Apotek

 

Bygg & DIY

XL-Bygg

 

Dagligvaruhandel

Ica

 

Hemelektronik

Elon

 

Heminredning

Ikea

 

Sport & Fritid

Naturkompaniet

 

Telekom

3

 

Bank

Handelsbanken

 

 

Det här är Empati Grand Prix

En ny, årlig resultatbaserad tävling med fokus på kundempati. Den baserar sig på undersökningen Kundempatiindex.

 

I årets Empati Grand Prix har 3 000 kunder betygsatt drygt 60 ledande varumärken i kategorierna Apotek, Bygg & DIY, Dagligvaruhandel, Hemelektronik & Hemprodukter, Heminredning, Sport & Fritid samt Telekom och Bank.

 

De som svarat handlar hos och har en relation med de varumärken som de ger omdömen om.

 

Vid prisutdelningen den 14 januari 2021 tävlar 32 finalister om att stå som vinnare i de åtta kategorierna och om priset som Sveriges mest kundempatiska varumärke.

 

Empati Grand Prix arrangeras av Index House tillsammans med kommunikationsbyrån Pool.

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Ica Gruppen

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.