Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Index

Historiska lyftet för e-handeln – nådde 35 procent fler: ”Pandemin har enorm påverkan”

Publicerad: 21 januari 2021, 09:09

Foto: Johan Marklund, Coop

Dagligvaruhandeln upplever en historisk förflyttning av kundströmmarna. Nästan alla fysiska koncept tappade penetration fjärde kvartalet förra året. ”Andra vågen av pandemin har fått enorm påverkan”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.


Ämnen i artikeln:

CoopHemköp

GFK:s kartläggning av hushållens inköp av dagligvaror avslöjar att e-handeln flyttade fram positionen kraftigt oktober-december.

Kanalen nådde 35 procent fler än samma period 2019.

– Coronapandemin fick ett stort antal svenskar att börja e-handla förra våren och när andra vågen slog till i höstas accelererade efterfrågan, säger Bo Engström till Dagligvarunytt.

Fjärde och sista kvartalet i fjol klickade 31 procent av hushållen hem dagligvaror minst en gång.

Samtidigt steg konsumenternas lojalitet till den explosionsartade e-handeln med hela 39 procent.

LÄS MER: Kapaciteten slog i taket – nu ökar trycket ytterligare: ”Stabiliserat sig på hög nivå” 

– Siffran är anmärkningsvärt hög och visar att de som e-handlar är nöjda och har hittat rutiner som fungerar.

Bedömer du att intresset för tjänsten minskar i takt med bland annat de vaccineringar som har kommit i gång?

– Vi får sannolikt inte se samma tillväxttal som i höstas men efterfrågan lär inte avta. Därför är det viktigt att aktörerna klarar av att leverera till alla som vill e-handla, säger Bo Engström.

E-handelns snabba utbredning har som en konsekvens påverkat den fysiska handeln och nästan samtliga format har tappat köpare.

Ica Maxis penetration minskade med 14 procent oktober-december.

LÄS MER: Coops nya onlinetriumf – har slagit index varje månad: ”Inga tecken på avmattning” 

– Men kundtappet i den delen vägs säkert till stor del upp av att Ica Maxi-stormarknaderna generellt har en stark position online.

GFK:s kartläggning visar att Lidl och Willys Hemma var enda kedjorna som ökade i penetration.

Uppgången var tolv procent för Lidl – och tio procent för Willys Hemma.

– Lidl har länge en haft en starkt positiv trend och besväras inte alls av att e-handeln växer så mycket. Kedjan har ökat tillgängligheten med fler butiker och har ett koncept som konsumenter tilltalas av. Prisnivån är en konkurrensfördel och vi ser i våra siffror att kedjan har en hög andel av frukt och grönt och färskt oförpackat bröd, säger Bo Engström och tillägger att Lidls butiker har en storlek som gör att de kanske uppfattas som ”snabbhandlade” under pandemin.

LÄS MER: Gigantiska onlinetrycket inför jul – slut på tider: ”Har på nyårsafton” 

Lyftet under mätperioden innebar att Lidl nådde 43 procent av hushållen och det var lika mycket som Ica Supermarket.

Men lojaliteten är låg och Lidl lyckas bara lägga beslag på 14 procent av sina kunders utgifter för dagligvaror.

– Utmaningen för Lidl är att få sina kunder att välja dem oftare och förstås få dem att handla mer per inköp.

Willys var fortsatt det butiksvarumärke som nådde flest hushåll och penetrationen uppgick till 52 procent.

Stora Coop lyckades enligt GFK också att försvara sin räckvidd i butikshandeln.

– Samtidigt ökade lojaliteten och snittkvittona och det visar att Stora Coop har haft en förhållandevis bra period, säger Bo Engström.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

CoopHemköp

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.